Tillbaka Senast uppdaterad: 2007-11-07

Utrustningslista långfärdscykling Nisses personliga

  Bild   Notering
Cykeln med fast monterad utrustning för långfärdscykling



Packad:

En långfärdscykel ska ha brett mellan hjulaxlarna. Detta för att så mycket vikt som möjligt ska hamna innanför "trycktyngdpunkterna". Vilket motsvaras av hjulens kontakt med backen.

Helst ska ramen vara i stål. Är man ute på en riktigt lång tur, utomlands, och ramen spricker, försök då hitta en verkstad som kan svetsa i aluminium.

Numer är det svårt att få tag på bra stålramar, det mesta utbudet är aluminium, vilken har fördel i sin lätta vikt.

Jag har kompromissat, på grund av mina nack-ryggproblem, jag köpte en damcykel med en något förstärkt ram. Ramen är tyvärr i alluminium så jag hoppas den håller. Detta är definitivt ingen typisk långfärdscykel. Detta är mer en s.k. "citybike".

Nuvarande cykeln är en Holländsk Batavus Kiowa Dam.

Cykelkorg


Många rynkar på näsan. Jag ser fördelar. En styrstångsväska imponerar inte på mig. I cykelkorgen kan jag lägga en väska som jag enkelt kan lyfta ur. Jag ställer också flaskor med dryck här. Här har jag också kartan (i sjökortsfodral) lätt åtkomlig.

Den viktökning korgen innebär sparar jag in på fästen för styrväska samt fästen för 2-3 vätskeflaskor.

s.k. LowRiders. Som man hänger framväskorna på.

Jag upplever att det blir stabilare cykling om man kan få ned vikten mot marken. Mina LowRiders är inte de lägsta. Jag tycker det är ett bra sätt att fördela vikten.

Det fäste jag valt är en stabil variant. Det finns mindre, lättare och dyrare.

Den här varianten fick jag såga lite i för att få dit.

Styrstång, justerbar vinkel



Oumbärlig, för mig. Då mina nack-, ryggproblem kräver en upprätt cykelställning. Jag har den vinklad så att jag inte ska behöva sträcka på armarna utan kan sitta rakt upp med avslappnade armar.

Notera att jag haft oturen att få insexbultar som inte är rostfria. En av sakerna som ska ordnas på cykeln, vad det lider.

Styre

Bytte till ett mer "kohorns"-liknande. De som levereras med nya cyklar nu för tiden är mer raka och det ger en väldigt konstig vinkel i handleden. Håller man så länge, börjar det göra ont.
Backspegel Har visat sig vara nyttig. Det är mycket lättare att hålla reda på "tung" trafik om du "tvingas" ut på smala hårt trafikerade vägar om du har en backspegel.
Ringklocka



En vanlig "pling" som andra cyklister och gångtrafikanter kan höra.
Har funderat på att sätta på ett "riktigt horn" så att även motorfordon kan bli uppmärksammade ibland. Det händer ju att de beter sig lite underligt, billisterna.
Fäste och givare för cykeldator.





Jag tycker det är kul att hålla reda på distanser och tider samt ha lätt koll på vad klockan är.
Handbroms, framhjulet

Är standard på cyklar numer oavsett växelsystem. jag använder den flitigt för att främst avlasta baknavet.
Däck

Fram:

Bak:

Bästa kvalitet. Slitstarka. De jag har är nästan 3-4 gånger dyrare än "vanliga" däck. Men de jag har, håller 3 gånger längre, är "punkteringsfria". Och man kan pumpa upp dem mycket hårt. Hårt pumpade däck förhindrar punktering, det ger också en snabbare rullning.
Fälgar

Alluminium. Dubbelbottnade. Borgar för stabilitet.
Sadel

Välj en som passar rumpan så bra som möjligt. Det kan vara jättesvårt att hitta den "rätta" sadeln så köp inte för dyrt. På internet kan du läsa om lädersadlar och hur man "cyklar in" dessa. Själv har jag en lite bredare sadel eftersom jag sitter mer upprätt. Jag har också en sadel med relativt mycket dämpad fjädring i.
Sadelstolpe, fjädrande Tycker jag är en fantastisk uppfinning! Speciellt för sådana som mig, med nack-ryggproblem. Skulle man missa en grop eller en kant så fångar fjädringen i stolpen upp den värsta stöten.
En del beskriver obehag i att sadel rör sig lite i sidled när man trampar. Detta vänjer man sig vid och dessutom anser jag att det är en fördel när du cyklar långt om sadeln "följer med" lite.
Dynamo

Har prövat med batteribelysning och dynamo. Nackdelen med dynamo är ju att den skapar motstånd och gör det tyngre att flytta ekipaget framåt, så att säga. Jag har löst det genom att ha hittat en slags gummihätta som man sätter utanpå den runda snurrande delen som vilar mot däcket. Det skapar en flerdubbelt större cirkel. Därmed går det åt mindre kraft att dra runt dynamon. Visserligen tappar den lite i effekt (fart på snurret) men det räcker för att lampan ska lysa och du ser vart du cyklar när det är mörkt.
Fördelen med en batteridriven, löstagbar, frambelysning är att du kan utnyttja den som kvällsbelysning i tältet. Nackdelen är batteriåtgången.
Frambelysning

Har valt en dynamodriven fast monterad lampa. Se under Dynamo.
Bakbelysning

Här har jag valt en batteridriven lösning. Effektkravet är ju lägre bakåt. Du ska synas bra men du behöver inte se. Jag har en diodlampa med två AAA batterier. Jag monterade den 2003 och jag har inte bytt batterier än?
En nackdel kan vara att du manuellt måste sätta på och stänga av den.
Växelsystem



Cykelhandlarna vill ju att man ska köpa ett "utanpåliggande" växelsystem med massa växlar. 
Jag har inte gått på det där. Om du långfärdscyklar måste du byta kedja och alla bakdreven varje år.
Du bör också göra ordentligt rent efter att du cyklat i regn och på grusväg.
Du kan inte använda alla växlar. I regel är det bara 2-3 lägen per framkrans som går att använda. De mest "diagonala" lägen kan du inte cykla på. Du kan inte "ta i" i dessa ytterlägen. Så, har du tre framkransar så kan du effektivt utnyttja 3+3+3 = 9 växellägen och då är två av dem dessutom nästan likvärdiga. Säg att du har tre framkransar och 7 bakdrev, 21 växlar. Då har du tillgång till 7 effektiva relativt olika växlelägen.

Jag har valt ett kapslat växelsystem med 7 växlar och så har jag satt på ett bakdrev med fler kuggar än standard. Detta för att jag ska få fler låga växlar.

Det kapslade systemet innebär också att du kan ha ett effektivt kedjeskydd.

Men, långfärdscyklar du årligen bör du även med ett slutet växelsystem byta kedja och bakdrev. Att jag skriver "bör" beror på hur mycket du cyklar och hur tungt du lastar. Jag brukar korta kedjan en gång innan jag byter. 

Pakethållare



Ska vara stabil. Hållaren ska i framkant ha två fästen som sitter ordentligt i ramen. Är det sedan två fästen i "nederkant"  är det ytterligare plus. 

På sidorna hänger jag bakväskorna och uppe på pakethållaren fäster jag den vattentäta packpåsen och campingstolen.

Cykleställ, standard

Det finns en del långfärdscyklare som plockar av cykelstället, för att spara vikt. Jag gör inte det. 
Jag har alltför många gånger haft nytta av stället när jag stannat mitt ute på slättmarker och då varit mycket nöjd med att slippa lägga cykeln ned för att sedan baxa upp den igen. Packningen  tar skada av detta. Och ryggen!
Cykelställ, främre.









Jag har gjort tvärtom! Jag har lagt till ett ställ. Faktiskt gjorde jag detta innan jag såg att det nu är standard på nyare, dyra, långfärdscyklar.

Jag var i alla fall väldigt trött på att hela tiden antingen försöka hitta något att stötta framhjulet mot eller hitta ett "balansläge" där framhjulet inte "tippade över". Vilket ofta fick till följd att cykeln välte. Var man då "dum" och reagerade reflexmässigt fångade man ju upp cykeln och så fick sig ryggen en extra knäck.

Jag köpte ett löst cykelställ på dåvarande OBS (heter väl coop Forum numer?). Sedan till järnhandlaren och köpte galvad vinklad hålplåt samt "båtfästen" (U-bult med två muttrar). Anordningen skruvades fast i mina LowRiders.

Lås

Jag är helförtjust i mitt lås! Kraftigt och praktiskt. Jag kan till låset enkelt koppla en låsvajer.
Låsvajer Låsvajer är mycket praktisk om du vill "förankra" din cykel i t.ex. en stolpe.
Summa Vikt kg:

20,7

 

 

Övrigt
Bakre handbroms. Saknar jag, men skulle vilja ha. Har inte hittat någon tillräckligt stabil som går att montera på min cykelmodell.

Fördelen med en bakre kompletterande handbroms är att du då kan avlasta fotbromsen. I t.ex. långa branta backar i Norge. 
Min 3-växlade King "förstörde" jag genom att ligga och trycka på fotbromsen. Till slut gjorde värmen att metallen "härdade" och bromsverkan "försvann". I "all hast" fick jag tag på en handbroms för bakhjulet och monterade den i Danmark (tror jag?).

Stötdämpning på framgaffeln. Också något som står på önskelistan. Jag har försökt. Vi det tillfället var den levererade stötdämpade framgaffelns styrstång, för kort. 

Det blir också problem att fästa LowRiders. Givetvis finns det saker som passar och exakt möter de behov du har, men då kostar det ju också. Och så rackarns viktigt är det inte.

 

Väskor och packväskor Allmänt om mina väskor kan jag väl säga att jag mer gått efter att de ska vara billiga än att de ska vara funktionella och vattentäta.
 

Vikt gr

Bild Notering
Framväskor 2st 856

"Wheels". Ett udda billigt märke som jag köpte 1999 inför turen Skandinavien runt.
Dessa hängs upp på s.k. LowRiders. Är du nyfiken på vad jag brukar ha i dessa kan du klicka på vänster framväska och höger framväska.
Bakväskor 2st 1076

"In The Long Run". Ett udda billigt märke som jag köpte 1997 inför turen Vänern Runt. Bakväskorna hängs på pakethållaren. För att se vad jag har i respektive väska kan du klicka på höger bakväska och vänster bakväska.
Väska i cykelkorgen 764

Oftast väljer jag min Friskis&Svettis ryggsäck. Den passar bra och har lämpliga fack. Sätter jag i cykelkorgen. Och här kan du se vad jag brukar ha i den.
Snabbkasse i väskan 143 Vanlig shoppingkasse i tyg. Den har jag i Väskan som är i cykelkorgen. Här beskrivs vad jag brukar ha i den.
Packpåse, vattentät. 496 Everest 30+. Fäst med packremmarpakethållaren. Klicka här för att kolla vad jag brukar ha i den,
Mindre packpåsar 125 6st
Röd: sjukvårdsgrejer
Mörkgrön: Verktyg
Blå: Nattkläder
Gul: Extra cykelkläder
Orange: Tvätt, rengöring, klädnypor, lina.
Svart: "Civila" kläder.
Plastpåsar i olika storlekar och osäker mängd 386

Fryspåsar; 1 & 5 liters. Kläder, prylar, verktyg etc.
Vanliga plastbärkassar. Lite större grejer t.ex. batteriladdaren för AA-batterier.
Stora soppåsar (kraftiga). Stoppar en sådan i varje väska. 
2005 gjorde jag misstaget att få tag på något för klena soppåsar, de gick väldigt lätt sönder!
Anledningarna till att jag stoppar "allt" i plastpåsar är fyra; 
1. Regn. 
2. Det är lättare att packa, det liksom glider på plats. 
3. Det är lättare att hitta grejerna om de ligger i genomskinliga plastpåsar. 
4. Det är lättare att packa/rulla ihop t.ex. kläder på ett kompakt sätt.

 

Delsumma Vikt Kg:

3,846  

 

Övrigt "löst" på cykeln  
 

Vikt gr

Bild/Notering
Cykeldator 24 CatEye Velo2, CC-VL200. Har de allra enklaste funktionerna: Visar hastighet i km/h, klocka, avverkad distans; DST, total distans; ODO, tid på cykeln; TM samt medelhastighet; AV.

Fästes i fästet på styret som får sin signal från givare på framhjulet.

 

Delsumma Vikt Kg:

24  

 

Kläder på kroppen vid start.  
  Vikt gram Bild/notering
Hjälm 346 Jag tycker det är bra med en cykelhjälm med solskydd. Funkar också som regnskydd och det är bra om man har glasögon.
Cykelhandskar 59 Har man inte cykelhandskar blir det lätt "tryckskador" i handflatorna. Handsken hjälper till att fördela trycket. Den värmer också en del. Även varma sommardagar kan fartvinden vara kylande. I den "stora" bilden, med den vita pilen, vill jag visa ett problem jag hade 2005 med dessa handskar. Det syns inte så bra men det är en "klumpig" söm. Tyget ligger omlott och sömmen är sydd två gånger. Detta är högerhandsken. Så jag fick problem med det där i och med att jag har ett växelhandtag. Ett sådant som man vrider in växlarna med..
Vandringssockar 70 Grå. Har visat sig vara utmärkta i varmt som kallt väder.
Vandringskängor 1728

Meindl. Insmorda med vax.
Mina favoritkängor, Finska Jalas (1414gr) är numer slut, snyft.
Cykelbyxor, svarta 151

Av okänd modell, mina äldsta och mest slita. Men jag håller fast vid dem tills pungen ramlar ur :o). 

Lägg märke till hur "sämskinnet" är fastsytt med en "lös" söm.
T-Tröja, blå, Newline 159 Så fort jag blir lite varm och vädret tillåter byter jag till ett CoolMax linne.

Det gäller att hålla sig så sval som möjligt. Så lite svett som möjligt ska rinna ned och riskera blöta cykelbyxan. Det är då man får skavsår.

 
Delsumma vikt kg: 2,513  

 

Framväska vänster  
 

Vikt gr

Bild Notering

Dryck

((6x330)+ (6x30))+ ((4x250)+ (4x10))+ ((2x500)+ (2x13))= 4246 Som startsats finns här 6 st 33cl plastflaskor Coca-Cola. 4 st 25 cl RedBull. Och minst 2 st 33-50 cl starköl. Givetvis varierar detta sedan under turen.

Vikten är vätskevikt och tombuteljvikt.

Det jag är ute efter är koffeinet och sockret i Coca-Colan och RedBull. Ja ölen är en belöningsstimulans efter utförd prestation, ibland.

 

Delsumma Vikt Kg:

4,246

 

 

Framväska höger Eftersom denna väska är medvetet lite packat i är det här som jag lägger det jag handlar. T.ex. Mjölk, fil, ost etc.
 

Vikt gr

Bild/Notering
Sked, gaffel och kniv 66 Skeden använder jag mest.
"Latrinspade" 81 Egentligen en planteringsspade i plast.
toarulle 95 Har kommit till användning, i flera syften.
Kåsa 82 Utmärkt till t.ex. fil och müsli.
Knäckebröd 200 Bra mellanmål, gärna med kaviar på.
Våtsavetter 68 Kommer till användning vid toalettbesöken. Och att bli ren om händerna i största allmänhet.
Kaviar (Kalles) 190 Den här sätter jag i mig ganska så snart eftersom det är en kylvara. Salt är något du ska "jaga" när du är ute och cyklar. Du svettas och du dricker. Det är en farlig fart på vätskeomsättningen. Dricker du för lite kissar du nästan inte alls, då måste du öka drickandet. Kissar du mycket, så dricker du för mycket och bör minska på vätskeintaget. Det som händer är att du genom svettning och kissandet förlorar kalium. Det kan få som effekt att cellerna "torkar" på insidan. Det blir rubbning i den s.k. Kalium-Natrium-balansen. 
Du märker det genom att du kan få huvudvärk, mår illa och/eller förlorar aptiten.
 

Delsumma Vikt Kg:

0,782  

 

I cykelkorgen  
 

Vikt gr

Bild/Notering

Drickflaska

1500+110= 1610 Ofta en 1,5 liters mineralvatten (PET)

Sjökortsfodral

205 Om det regnar har jag denna i en stor plastsäck som omsluter väskan i cykelkorgen.

Kartor

325

På turen 2005 hade jag med mig två kartor. Nr 1 & 2 från kartförlaget. Läs mer om kartor här. Kartorna viker jag om efter hur jag ska cykla och stoppar dem i sjökortsfodralet.

Cykelkorgsväska

-

 

Delsumma, vikt i kg:

2,140  

 

Väska i cykelkorgen

 

Vikt gr

Bild Notering
Vindbyxa, tunn  132 NewLine. Har hängt med länge. Skyddar bra vid kortare mindre skurar. Värmer bra vid kylig vind. Brukar spraya dem med impregnering innan jag far iväg för att de ska stå emot väta lite bättre.
Vindjacka, tunn 189
Linne, Svart/rött 69 CoolMax linne. 
Är det relativt bra väder skiftar jag mellan T-tröja (NewLine) och linne (CoolMax). Är det kyligare har jag en långärmad Craft och NewLine T-tröja utanpå det. Blåser det riktigt småkyligt har jag NewLine tunna Vindjacka utanpå.
Långärmad (blå), undertröja. 166
Kikare 189 Jag har den med. Jag tror inte jag använt den någon enda gång?
Laddare till mobiltelefonen 65 Ericsson.
Litet kamerastativ 53 Hama. Har kommit till användning någon gång vill jag minnas.
Märkpennor 38 Av olika färg. Markerar dagsdistanserna på mina kartor.
Kompass 35 Tror jag använde den en gång när jag var i Köpenhamn och inte hade en susning om var jag var. Hade ingen stadskarta.
Vandrar- hemsförteckning, STF's

 

218 Av ren slöhet har jag hela "boken" med mig. Vore man mer förutseende skulle man ta med endast de som är aktuella i det område man tänk sig sin cykeltur.
Cigarettändare 15 Också en sak som jag har med mig på varenda cykeltur men aldrig kommit till användning.
Dextrosol 47 Köper jag varje gång jag ska ut och cykla och oftast kommer jag hem med den oöppnad.
Ficklampa 16 En investering jag gjorde inför cykelturen 2005. En liten, liten lampa som man sätter till en Ericsson mobiltelefon. "Blue Torch IBT-20" 199 SKR.

I ett mörkt tält lyser den pyttelilla blå lampan fullt tillräckligt så att man kan hitta det man ska och även läsa lite om man skulle vilja det.
Fördelen med detta är att det drar på mobiltelefonens batterier. Man behöver inga andra batterier med sig. 
Den är superlätt! Plastbehållaren och korken har jag kvar endast för att skydda den lilla lampan.

Solcreme 200+ 200+ 25+ 35=
460
Normalt sett brukar jag ha en flaska solkräm och ett stift med mig. Men 2005 blev det ett stift faktor 25 och ett faktor 30. En flaska solkräm faktor 30 och en 60.
Faktor 60 var effektivare än mitt Röd/svarta linne.
Godis, salt. 150 Har jag lärt mig den hårda vägen, vad det innebär att inte tillföra kroppen salt. När man svettas och dricker mycket (se även förklaring under kaviar.)
Bomullshatt 49 Skönt att ha när man satt upp tältet, duschat och satt på sig "vanliga" kläder.
Keps 76 Jag använder den uteslutande som regnskydd. Det är då viktigt att skärmen är så stor och bred som möjligt. Sedan ska den gå att tvätta i helst 60 grader.

Tygkasse

-

Denna förvarar jag överst, i cykelkorgsväskan. På så sätt kan jag snabbt lyfta ur den när jag ska in i affärer t.ex.

 

Delsumma Vikt Kg:

1,967  

 

Snabbkasse i cykelkorgsväskan  
 

Vikt gr

Bild/Notering
Liten Plastburk 7 Innehåller några "akuttabletter" av de jag kan behöva "snabbt".
Pass 29 Kan ibland vara nödvändigt för att identifiera sig. Det är inte överallt som körkort duger som identifikation. 
Vid ett tillfälle var jag på ett vandrarhem och de skulle prompt ha passet som "pant", något annat dög inte.
Glasögonfodralet 100 Har inte hittat någon billig bra variant som ersätter solglasögon. Har letat efter sådana där solglas som man fäster på sina vanliga glasögon och sedan kan "vippa" upp dem när man går in någonstans t.ex. 
Jag har hittat dylika men då har dels "fästanordningen" varit klumpig och dels har priset varit hutlöst.
Så, tills jag hittar något hänger solglasögonen med mitt synfel med, i ett stabilt glasögonfodral.
Plånboken ca 194 Ganska självklar, eller?
Mobiltelefon 86+ 80= 166 Det blev lite krångligt med mobiltelefoner 2005. Relativt nyligen köpte jag en SonyEricsson T290i med Campus Mobile abonnemang. Nu var den här telefonen operatörslåst och det "går ju inte" att låsa upp dem förrän 9 månader av bindningstiden gått. 
Av erfarenhet vet jag att telia har den bästa täckningen. 2004 var jag ute i Smålandsskogarna med ett Comviqabonnemang, det var inte roligt. Så 2005 bestämde jag mig för att "täcka" den bristen. 
Jag köpte ett Telia refill som i slutändan kostade mig 50 SKR och med 350 SKR på kortet. 
Nåja, eftersom T290:an var låst så fick jag ta fram min gamla T68i (SonyEricsson).
Då kan man ju tänka att man kan sätta mitt "nya" Campus-abonnemang i den gamla telefonen och så bara ha en telefon med mig. Det kan man. Men jag bytte telefon bara för att jag helt enkelt inte hörde den gamla. Så, jag tog med mig två mobiler (en i reserv, kan vi väl säga)
Anteckningsblock 82 Jag försöker vara flitig med att anteckna. Minnet är uruselt.
När det regnar blir det inte mycket antecknat, av förklarliga skäl. 
Penna 2x9,5= 19 Har man nu anteckningsblock så är det ju bra å ha pennor.
Sittdyna 16

Gamla:


"Nya" McKinley

Denna viker man 2 ggr. Egentligen hade jag med mig en annan 2005. En McKinley som man viker 4ggr och den blir lite långsmal. Den väger 25g och så tycker jag den blev lite otymplig i tygkassen.
Olivoljan 100 Olivolja, Extra Virgin. Den använder jag varje kväll, efter att jag tvättat mig ordentligt. Jag smörjer in ljumskarna, under pungen, perineum (området mellan könsorgan och analöppning) och den del av skinkorna som ligger an mot sadeln. Även en bit ned på insidan, baksidan av låren.

Fötterna får sig också en omgång.

Olivolja, i förebyggande syfte är mycket bättre än att ta till Vaselin, vilket jag gjorde på de första turerna. Vaselinet har faktiskt en negativ effekt. Den gör huden ömtåligare.
Olivoljan stärker i stället huden. Gör den lite mer "läderartad". Du får alltså snabbare "valkar"

Även om jag använder olivolja kommer jag oftast inte ifrån skavsår eller irritationer. Ofta är det cykelbyxornas sömmar som är boven till irritation på insidan/baksidan av låren eller att det rinner ned svett utmed ryggen och ned mellan skinkorna som orsakar irritation i området nära analöppningen.

Irritation av cykelbyxornas sömmar kan man delvis motverka genom att byta mellan två par cykelbyxor. Och att inte köpa cykelbyxor med "hårda" tätt sydda sömmar.

Irritationen mellan skinkorna som ofta beror på nedrinnande svett stoppar jag genom att rolla ihop en vettextrasa och placerar den långt ned i ryggslutet. 
Givetvis gäller det också att ha så lite kläder på sig som möjligt.

Ett problem är regn. Det avhandlar jag på annan plats.

Efter en 3-5 dagar har man "valkat" in rumpan och då kan man i princip ha på sig nästan vad som helst att cykla i.

     
Kamera, digital 291 Inte den lättaste eller minsta på marknaden. Men priset passade mig och jag köpte till ett 256 MB SD-minneskort. 
Eftersom jag uteslutande tar bilder för att antingen spara digitalt eller publicera på internet så är jag inte så hysterisk när det gäller pixlar. Den här har 3,2 MegaPixlar och 3x optisk zoom.
Givetvis vore det läcker med mer pixlar och bättre zoom. Men då blir priset därefter.
Det är vid tillfällen jag fotograferar djur, på lite håll, som jag skulle velat ha antingen bättre zoom eller mer pixlar.
Har man en bättre upplösning (pixlar) på CCD'n (den ljuskänsliga platta som ersätter den vanliga kamerans film) så kan man ju senare digitalt plocka ur mer information. Alternativet är en bättre zoom. 

Det var nära att jag investerade i en kameramobil inför cykelturen 2005. Men jag kollade upp vad det skulle kosta att skicka en VGA-upplöst digital bild via ePost, 4-5 SKR inom Sverige och upp till 12 kr utomlands. Per bild! Då är man ju tvungen och ha en kameramobil med mycket minne. Och då blir de dyra! Och det mesta, just nu, du kommer upp i är 2 MegaPixlar (SonyEricsson K750i (2876+moms+frakt[Dustin 20050725]) och du kan köpa till minneskort (256 MB 328+moms+frakt).)

Kniv 143 Kniven kommer till användning väldigt ofta. Mest för att öppna trilskande matförpackningar. Men givetvis också för att skära bröd och korv (gärna salami) samt tomater.
Myggspray 74 Skydd. Snabbt och lätt att spraya på benen om det är mycket mygg.

 

Cykelnyckel 47 Jag tycker de där nyckelremmarna är kanon!. Det är mycket lättare att hitta nyckeln numer och att hålla reda på den. Skulle jag nu låsa tältet så sätter jag på den lilla nyckeln på denna "knippa" också.
A4-papper i plastfodral med "viktigare" uppgifter. 14 I denna plastficka har jag med mig diverse adressuppgifter. Kontonamn och lösenord till mina Webmail samt till bloggen.

Ska i framtiden även lägga till "nödnummer" som t.ex. numret till "spärra kort" etc.

 

Delsumma Vikt Kg:

1,282  

 

Bakväska vänster  

Sjukvård, i röd packpåse

 
 

Vikt gr

Bild/Notering
Resorb, 20 tabl. 115 Brustabletter. 2st löses upp i ca ett vattenglas. Hjälper till att återställa salt- och vätskebalansen. Jag tar två st på kvällen. (Om jag kommer ihåg det).
Stesolid, 25 tabl. 22 Tablett i burk. Muskelavslappnande (i mitt fall). Även mot ångest och oro. Tar jag ca var 3:e dag 2 st till natten.
Koffein, 30 tabl 17 Tablett i burk. Uppiggande, stimulerande. Av den värk jag har blir jag trött. Även värktabletterna (Diklofenac) skapar en viss trötthet. Kaffe tål jag inte i kombination med värktabletterna. Tar jag 2-4 per dag.
Dexofen, 6 tabl. 2 Värktablett, djup svårare. Med som reservmedicin.
Magnecyl, 100 tabl. 39 Värktablett, mer ytlig värk. Med som reservmedicin.
Treo, 20 tabl. 43 Värktablett, mer ytlig värk. Med som reservmedicin.
Diclofenac, 20 tabl. 12 Värktablett, mer djup nervinitierad smärta. Tar jag 1 st dagligen.
Andapsin, 10 tabl. 15 Magmedicin. Om jag "tvingas" ta mycket värkmedicin kan detta läkemedel hjälpa lite. Med som reservmedicin.
Samarin, 26 tabl. 21 Magmedicin, mot "sur" mage. Om man "äter fel". Med som reservmedicin.
Tradolan, 7 tabl. 1 Värktablett, mer djup värk. Med som reservmedicin.
Novaluzid, 28 tabl. 54 Tuggtabletter. Tar två om jag känner illamående eller "plötslig" surhet i magen, vilket i mitt fall ofta är medicinbiverkningar.
Alvedon forte, 18 tabl. 24 Värktablett och febernedsättande. Mot djupare värk. Med som reservmedicin.
Imodium 2mg, tabl. 10 Tillfällig diarré. (tvärstopp). Med som reservläkemedel.
Postafen 25mg, tabl. 6 Åksjukemedel. Med som reservläkemedel.
Zon, salva 60 Lokalt verkande. Kan lindra värk vid ytlig muskelsmärta och ytliga senirritationer. Med som reservläkemedel.
Xylocain 5%, salva 20 Lokalt smärtstillande. Med som reservläkemedel.
Hudsalva, försvarets 11 Lokalt lindrande främst på torr hud. Med som reservläkemedel.
Nebacetin, salva 12 Bakteriedödande salva. Med som reservläkemedel.
Hudvänlig häfta 14 Skadevård.
Elastisk binda 44 Skadevård.
Plasttejp 57 Skadevård, även lagning av kläder och tält.
Räddningsfilt 53 Skadevård.
Myggnät 30 Skydd.
Myggsavett, 13 st 45 Skydd. Savetter är att föredra om du ska ha myggmedel i ansiktet t.ex. Nära ögonen är inget myggmedel bra!
Öronproppar, 8st 4 Skydd. Det kan ju hända att man hamnar i miljöer där det är mycket stötande nattljud.
Koksalt, 30ml 36 Steril NatriumClorid (NaCl) 0,9%. Sårvård.
Pincett 27 Sårvård.
 

Röd TREK I fodral också i den röda packpåsen.

90
Guide (text) med rak nål. - Innehåller en del första hjälpen tips. Nålen kan man sy ihop sår med i nödfall. Då kan man använda tandtråden som finns i nessesären.
Plåster - 6st
Leukostrip - 12st. Häfta ihop skarpa sårkanter (som egentligen behöver sys.)
Mefix - 1st. 5x15cm. Fästa kompress över större sårytor.
Kompresser - 3st. Rena. 7,6x7,6cm. Ska väl egentligen vara sterila. Men vid den typ av sårvård man kan råka på när man är ute och cyklar kan man nog lugnt ge avkall på steriliteten.
Unitulle - 1st. 10x10cm. Salvkompress. Kan läggas närmast sårytan.
Comfeel plus - 2st. Sårplatta. 4x6cm. Kan läggas närmast sårytan.
Savette antiseptisk - 3st. För sårtvätt.
Kanyler - 2st. Till sårvård och utmärkta till att peta ut flisor med och ev. smågrus i skrapsår.

Lite halvkul är det att gå in på Apoteket och köpa kanyler. Det smusslas väldeliga. Personalen utgår från att man är missbrukare.
Man ska skriva på ett papper om vad man ska använda kanylerna till. 10st kostar ca 40 SKR.

Sax - 1st hopfällbar.

Liten gul plastask i röda TREK-fodralet

- Märkt Scholl.
Scholl skavsårsplåster - 3st.
Nålar - 3st. Lädernålar. Kan laga allt och då används tandtråden i nessesären. Sy ihop större sår går bra om relativ snabb transport till sjukhus kan ske.
Förvaras från och med nu i den gula Schollasken.
 

"Civila" kläder, i svart packpåse

 
Långbyxa, "zipoff",  424

Vildmarkstyp (Pinewood). Numer kasserade.
Inte speciellt tåliga.

Dessutom suger de åt sig alla sorters hår.
Sockar 34 Svarta, typ CoolMax.
Boxerkalsong 74 Grå, Craft.
Skjorta, långärmad   Beige, (Pinewood), Ventilerad i ryggen, smart "uppfästning" av ärmarna.
Extra par sockar 51 Vita, vandrartyp. Ligger i egen separat plastpåse.
Extra par boxerkalsong 70 Svarta, NewLine. Ligger i egen separat plastpåse.
 

Hygienartiklar i nessesär

85

Kanonbra nessesär. Halvgenomskinligt nät.

Deo Spray 150 Har jag börjat ta med mig nu på de senare turerna. Från att en hel dag ha luktat mer eller mindre svett är det skönt att efter dusch spraya på lite väldoft. 

Innan jag tar på mig T-tröjan, på morgonen, får sig överkroppen en omgång också.

RollOn 60 Samma med RollOn. Fast den lägger jag inte på i armhålorna på kvällen. Bara på morgonen innan jag tar på mig T-tröjan.
Tandtråd 16 Mellan tänderna behöver det också rensas emellanåt. 

Tandtråd är också utmärkt att laga väskor, tält, skor etc.

Schampo/duschtvål 250 s
Tandkräm & tandborste 97 Ja tandkräm och tandborste är väl ganska givna.
Nagelvårdsset 149 Nagelvårdssetet är nytt för i år (2005). Det innehåller; Spegel, nagelsax, "peelare", rensare(?), fil, pincett (hårborttagning?) och nageltång.

Spegeln är bra tillsammans med backspegeln på cykeln. Man kan med dessa speglar inspektera varje millimeter av ens kropp. (Fästingar, småsår och så ni vet).

"Rensaren" och hårborttagningspincetten är två "instrument" som jag är osäker på vad de gör i ett nagelvårdsset? Det kanske är mer än så? Med tanke på spegeln och hårborttagningspincetten?

 

I vanlig plastpåse

 

GP Snabbladdare, 1 timma. 183
Funderade länge på om jag skulle ta med den. 
Hade jag varit ute längre och gjort slut på batterierna i digitalkameran hade jag ju i och för sig kunnat haft med 4st uppladdade batterier.
Min digitalkamera HP Photosmart 735 kan ladda batterier. Men det tar 15 timmar!
Men jag tänkte att jag skulle vara ute ett tag så då kom den med.
Använder man kameran mycket då tar det på batterierna fort.
Nätadapter till laddaren 138
4st uppladdningsbara batterier. AA 1,2 V 2100 mAh 110
 

Separat i egen plastpåse

 
Fleecetröjan 602 Kanonskön på de lite kyligare kvällarna. Dessutom använder jag den som kudde.
Jacka  828 Fjällräven. Börjar bli lite sliten nu. Men vill jag ta lite längre promenader och det är lite kyligt och blåser då är den här utanpå fleecetröjan alldeles utmärkt. 
Det är skönt att känna sig lite mer "civil" än att bara använda NewLine tunna vindjacka som enda jacka.
Fleecehandskar 100 Grå. Väldigt bra om det är t.ex. kyliga morgontimmar.
 

I bakväskans ytterfack

 
Extra plastpåsar 174 En av de saker som kommer fram allt som oftast. Någon påse går sönder eller så "omdisponerar" jag packningen.
Låsvajer 250 Den här kommer till användning när jag vill förankra cykeln runt något där den "korta" inte räcker till. T.ex. runt ett träd.
 

Delsumma Vikt Kg:

4,729  

 

Bakväska höger Vikt, gram Bild/notering

Verktyg, i mörkgrön packpåse

 

Pump

97

PunkaKit 24 Enda onödiga här är ventilgummit. Har inget sådant på mina slangar. 

I och för sig har jag ventilgummi på slangarna till cykelkärran. Men den använder jag inte på mina cykelturer längre. Varför förklaras på annan sida.

Innerslang 143 28 tums. Tryggt att ha med.
Eltejp 68 Dels kan man tejpa fast grejer på cykeln som man inte vill bära runt på i väskor och dylikt. Man kan också "laga" vissa fästen t.ex. vajerfästen. Rätt som det är får jag tejpa på cykelkorgen. 

Tejpen används också i stället för fälgband.

Persiennsnöre 6 Lätt och starkt. Kan man också laga en hel del med.
Galvad ståltråd 63 Perfekt till reparationer. Ståltråd var det som höll ihop min pakethållare när jag cyklade från Frankrike till Danmark. Resten körde jag med cykelkärra som jag köpte i Danmark.
Buntband 10 2 längder, flera stycken. Också bra att fästa och reparera med.

Cykelkorgen har jag fäst med två eller tre buntband.

Ekrar med ekernipplar 84 4st fram och 6st bak. Det kan visa sig vara jättesvårt att hitta ekrar som man ska ha. Jag har vid flera cykelturer bytt ekrar utmed vägen. Går en så går snabbt flera. P.g.a. de onormalt stora påfrestningarna framför allt på bakdäcket.
Liten Bitsatts 37 Kan inte komma på att jag använt den här någon gång. Kanske när jag skulle skruva fast ringklockan lite bättre?
Kedjebrytare 92 Har faktiskt kommit till användning flera gånger.
Ekernippeldragare 38 Nästan oumbärlig när man ska byta ekrar.
Däckavtagare 39 3st. Plast. Har definitivt kommit till användning, flera gånger. Framför allt innan jag satte på de s.k. punkafria däcken och såg till att ha "max"-tryck i slangen. 
Givetvis är de användbara när man måste ta av däck och slang för att göra en ordenlig justering av hjulet genom att spänna ekrarna, från "insidan".
Cykelolja 132 Perfekt. Cyklar man långt måste kedjan få sig en omgång samt växelsystemet.
Skyddshandskar, blå 11 Väldigt bra att ha minst ett par skyddshandskar. Speciellt om man måste greja med kedjan utmed vägen.
Skyddshandskar, orange 29 De här är med mest för att det bra med mer än ett par och dessutom tänker jag nog kasta dem vid nästa tillfälle.
Trasor 89 Visserligen kan man använda toapapper från toarullen. Men jag tycker vanliga tygtrasor är oslagbara. Så några sådana är med.
Multiverktyg 131 Börjar bli lite tveksam till dessa s.k. multiverktyg. De verkar vara mer anpassade till MTB-cyklar än "vanliga". Dessutom är jag tveksam till hållbarheten, kedjebrytaren höll t.ex. inte. Flera gånger har jag också råkat ut för att t.ex. insex-delar inte gått att använda p.g.a. att de helt enkelt är tokigt placerade.
Multitång 197 Den här är jag dock mer nöjd med. Den har inte gjort mig besviken någon gång.
Liten skiftnyckel 48 Kommer till användning, då och då.
Fast nyckel 84 Flera passningar; 6-kant; 7, 9,10,11,12,13, 14 & 15mm. 4-kant(?); 8mm
Fast "hylsnyckel" 50 Sexkant; 10,5 & 14,5mm
Insex 36 7mm (Sadeln)
Insex 11 5mm (Styret)
Insex 23 4mm
Insex 3 2,5mm. (Växelssystemet)
Bits, insex 18 3mm inkl hållare. (Växelssystemet). Ska skaffa bits; 2,5mm, 7mm, 5mm & 4mm. Då kan jag skippa de lösa insexnycklarna.
Liten krysskruvmejsel 22 Till växelsystemet bl.a.
Fast nyckel 34 10mm. (Bromsstagsfästet)
Har numer investerar i ytterligare en 10mm fast nyckel samt en 15mm (Hjulmuttrarna).
Mutter, extra 6 Kan faktiskt inte komma på var den ska passa? Tror att det är till bakaxeln. Får väl se till att kolla det, eller?
 

Extra cykelkläder, i Gul packpåse

 
T-tröja 131 Craft, svart, XLarge. Ev. skippa denna inför nästa cykeltur.
T-tröja 125 Craft, svart, Large
Långärmad undertröja 165 Craft, Ljusgrå.
Cykelbyxa 151 Svarta, Giessegio. Löst sydda sömmar vid "sämskinnet".

 

Tvätt, rengöring, klädnypor, lina, i orange packpåse

 
Tvättlina / Extra tältlina 61 Det har hänt att jag "stortvättat" och då spänt upp linan mellan två träd och torkat. 

Jag har också hängt upp tältet vid något tillfälle för att få det torkat.

Klädnypor 133 Hade plast först. Men de började gå sönder i rask takt så jag investerade i trä. De verkar hålla bättre.
Tvättpåse 28 Till hjälmen. Det är hjälmen som först börjar lukta svett, kraftigt!. Att få rent den på smidigt sätt har visat sig är att köra den på 40 grader kulörtvätt, i tvättpåse, i en tvättmaskin. Givetvis tar jag först av solskyddet.
Vettexdukar 39 (4st) En har jag hoprullad i ryggslutet. En andra kommer ofta till användning för att torka av tältet (kondens). De andra två är med som reserv.
Y3 tvättmedel 68 6 påsar. Praktiskt. De är "portionsförpackade". Du kan tvätta i kallt vatten. Ofta använder jag dock vanligt schampo för daglig tvätt av mina cykelkläder i samband med att jag duschar. Men, när man är ute längre krävs det att man gör en och annan "ordentlig" tvätt.

Behöver nog inte ha med så många som 6st.

 

Separat i egen plastpåse

   

"Sleep in Silk"

170

Givetvis mycket lättare och enklare än att ha med sig vanliga sängkläder. Att hålla på och betala för det vid varje vandrarhemsövernattning tycker jag blir en onödig utgift i det långa loppet, upp till 50 SKR kan det kosta. Så den här är en väl gjord investering.

Sandaler

253

Jag har prövat att cykla med sandaler vid kraftigt regn. Det känns inte bra.

Sandalerna använder jag mest när jag ligger i tält och ska gå upp på natten och t.ex. kissa. Då är de mycket enklare att ta på än kängorna.

 

I Bakväskans ytterfack

 
Cykelregnponcho 619


Är det jag valt som regnskydd vi de två senaste turerna 2004 & 2005. Är inte nöjd. Men fördelen är att man inte ökar svettningen inifrån.

Den är också relativt enkel att snabbt ta av och på.

Skulle dock önska att den var vidare, framåt. Och att huvan var större. Den borde vara anpassad för att ha hjälm!

Har funderat på att komplettera ponchon med någon form av regnskydd som man kan fästa på benen. Det räcker att de går till strax över knät.

Man skulle ju kunna ta och kapa benen på ett par billiga regnbyxor och sy eller limma fast resår och elastisk kardborrefästning.

 

Delsumma Vikt Kg:

3,568

 

 

På pakethållaren      

Vattentät Packpåse

-  

Campingstol

1300



Köpt i Belgien då jag var på turen Frankrike och hem. Har inte känt någon lättare stol. 
Ute i Europa är det inte lika självklart med matplatser och/eller utställda bord med sittplatser. 

Packremmar

2x58= 
116
McKinley. ca 2 m långa. Med dessa fäster jag den vattentäta packpåsen och campingstolen på pakethållaren.
 
Delsumma, vikt i kg: 1,416  

 

I Packpåse, vattentät.  
Tält 4000 Everest, 2-mans.
Jag har valt ett lite större tält än vad cyklister normalt gör. Anledningarna är flera. Jag vill ha med mig ALL packning in i innertältet. Där placerar jag backväskorna enligt samma system som jag har dem placerade på cykeln. Jag hittar då relativt lätt även i mörker.

Förtältet är också relativt stort. Är det riktigt oväder kan jag sitta här och fördriva tiden eller vad man nu gör som cyklist och har fastnat i ett rejält oväder med uppsatt tält.
Förtältet är också tillräckligt stort för att med lite trixande få in cykeln om jag tältar på platser där jag är lite misstänksam eller om jag inte kan förankra cykeln i något stabilt med mina låsvajrar. 
Ett måste, tycker jag, är att du ska kunna sätta upp tältet utan att innertältet blir blött eller ens fuktigt.
Mitt tält sätter jag först upp yttertältet sedan kan jag jobba med resten under regnskydd.

Nyare tält där hänger innertält och yttertält ihop. Visserligen separerade. Men jag undrar? Hur blir det när tältet är totalt genomdränkt, på insidan av fuktig morgondagg eller kondens? Men innertältet är torrt. Och du vill få ihop tältet just då. Av någon anledning har du inte tid att vänta på att det torkar.

Jag gör då så att jag försiktigt lossar innertältet, viker ihop det och lägger det, tillfälligt i den vattentäta tältpåsen. Därefter skakar jag tältet kraftigt. Har jag tid eller lust, torkar jag det också på insidan med en vettextrasa.

Lås 34 Pyttelitet. Förvaras i plastpåse i tältpåsen. Jag har detta lås nästan alltid isatt. Men jag vet inte om det gjort faktisk nytta någon gång? Det kanske är någon slags försäkringsgrej? Har man inte lås på tältet så får man inte ut något på försäkringen, eller?
För, jag menar, om nu någon verkligen vill sno mina grejer, och jag har ett litet lås på innertältet, då är det ju en baggis att ta en kniv och snitta upp tältet, tyst och smidigt. Till och med tystare än att dra i kedjorna.
Ska försöka komma ihåg och fråga försäkringsbolaget om detta.
För, när allt kommer omkring så är det kanske mest en mental grej.
Presenning 318 Lägger jag ut i förtältet (absinten). På så sätt får jag ingen fukt på de grejer jag har utanför innertältet. Det är också skönare att sitta på en presenning än direkt på fuktigt gräs eller irriterande sand eller grovt grus. Det hindrar också en hel del smuts från att dras in i innertältet.
Oftast har jag den dubbelvikt som på bilden här bredvid.
Presenningen rullar jag in tillsammans med tältet
Sovtäcke 932

Jag gillar inte de sovsäckar som har litet utrymme för fötterna. Jag vill kunna välja att ligga relativt brett isär med benen. Då är sovtäcken att föredra. 
Jag långfärdscyklar inte på vintern och tältar inte ute då heller så det är då onödigt med en vinteranpassad sovsäck.
Skulle jag frysa tar jag på mig flera lager kläder.
Luftmadrass 620 Nya:










Gamla:




Jag har i flera år använt s.k. självuppblåsande liggunderlag/luftmadrass; "Therm A Rest", 51x184. Och varit mycket nöjd med den. Men på senare år har kroppen inte riktigt kunna slappna av på den ca 3 cm tjocka madrassen. vikt ca: 1070g. En nackdel med den är att den "vintertid", när den inte används "måste" förvaras" uppblåst.

Nu i år, 2005, köpte jag en "ren" luftmadrass. "Everest X-lite compact air mat. 6-tubes. 71x183 cm. Och ca 10 cm tjock. 6 separata luftkanaler. 
Fördelen med det är att du kan blåsa upp de yttre lite hårdare och de inre 4 så mycket som är bekvämt för dig.
En annan fördel är den lägre vikten samt att den tar mindre plats hoprullad.
Jag låg bättre på denna lätta luftmadrass än på den självuppblåsande.

Nackdelarna är att du måste blåsa mer än i en självuppblåsande samt att det på min modell var det luftmunstycken, med backventil, som det krävdes "rör" i för att få ur luften.

Nattkläder, i blå packpåse

 
Nattdräkt 718 Jacka:


Byxa:
Jag använder en nattdräkt i 100% bomull. (Hejco yrkeskläder, bomullsbyxa med fickor  och kortärmad bomullsjacka med fickor. Jag tycker det känns bra när jag under dagen haft 100% syntet på mig.
Mössa 41 En liten tunn NewLine. Har väl endast använt den en gång. Men den är trygg att ha med.
 

Delsumma Vikt Kg:

6,663    

 

Viktsammanställning

Cykeln

20,7 Långfärdsutrustad.
     

Väskor,  packväskor, m.m.

3,846  

Kläder på kroppen vid start

2,513  

I cykelkorgen

2,140 5,389 kg i cykelkorgen.

I Cykelkorgsväskan

1,967

I Tygkassen

1,282

Höger framväska

0,782 Mer när jag har handlat.

Vänster framväska

4,246 Varierar beroende på hur ofta jag fyller på.

Höger bakväska

3,568  

Vänster bakväska

4,729  

På pakethållaren

0,496+1,416+6,663=8,575 Packväskan, campingstolen, packremmar & innehållet i packväskan.

Övrigt "löst" på cykeln

0,024  

Packning, kg:

33,672 Jag har kanske onödigt mycket verktyg med mig. Jag vet att jag har mycket läkemedel med mig. Men det har jag ju normalt inte.

Summa Vikt kg:

54,372  

Min normalvikt:

93 Varierar mellan 92-97 kg, tyvärr. Skulle helst vilja väga ner mot 85 kg.

TotalVikt:

147,372  

 

Kommentarer?: nisse@ngn.nu Uppdaterad: 2007-11-07