Tillbaka | Senast uppdaterad: 2007-11-07 |
Utrustningslista långfärdscykling Nisses personliga
Bild | Notering | |||
Cykeln med fast monterad utrustning för långfärdscykling |
|
En långfärdscykel
ska ha brett mellan hjulaxlarna. Detta för att så mycket vikt som
möjligt ska hamna innanför "trycktyngdpunkterna". Vilket
motsvaras av hjulens kontakt med backen.
Helst ska ramen vara i stål. Är man ute på en riktigt lång tur, utomlands, och ramen spricker, försök då hitta en verkstad som kan svetsa i aluminium. Numer är det svårt att få tag på bra stålramar, det mesta utbudet är aluminium, vilken har fördel i sin lätta vikt. Jag har kompromissat, på grund av mina nack-ryggproblem, jag köpte en damcykel med en något förstärkt ram. Ramen är tyvärr i alluminium så jag hoppas den håller. Detta är definitivt ingen typisk långfärdscykel. Detta är mer en s.k. "citybike". Nuvarande cykeln är en Holländsk Batavus Kiowa Dam. |
||
Cykelkorg |
|
Många rynkar på
näsan. Jag ser fördelar. En styrstångsväska imponerar inte på mig. I
cykelkorgen kan jag lägga en väska som jag enkelt kan lyfta ur. Jag
ställer också flaskor med dryck här. Här har jag också kartan (i
sjökortsfodral) lätt åtkomlig.
Den viktökning korgen innebär sparar jag in på fästen för styrväska samt fästen för 2-3 vätskeflaskor. |
||
s.k. LowRiders. Som man hänger framväskorna på. |
|
Jag upplever att det
blir stabilare cykling om man kan få ned vikten mot marken. Mina
LowRiders är inte de lägsta. Jag tycker det är ett bra sätt att
fördela vikten.
Det fäste jag valt är en stabil variant. Det finns mindre, lättare och dyrare. Den här varianten fick jag såga lite i för att få dit. |
||
Styrstång, justerbar vinkel |
|
Oumbärlig, för mig.
Då mina nack-, ryggproblem kräver en upprätt cykelställning. Jag har
den vinklad så att jag inte ska behöva sträcka på armarna utan kan
sitta rakt upp med avslappnade armar.
Notera att jag haft oturen att få insexbultar som inte är rostfria. En av sakerna som ska ordnas på cykeln, vad det lider. |
||
Styre |
|
Bytte till ett mer "kohorns"-liknande. De som levereras med nya cyklar nu för tiden är mer raka och det ger en väldigt konstig vinkel i handleden. Håller man så länge, börjar det göra ont. | ||
Backspegel | Har visat sig vara nyttig. Det är mycket lättare att hålla reda på "tung" trafik om du "tvingas" ut på smala hårt trafikerade vägar om du har en backspegel. | |||
Ringklocka |
|
En vanlig
"pling" som andra cyklister och gångtrafikanter kan höra. Har funderat på att sätta på ett "riktigt horn" så att även motorfordon kan bli uppmärksammade ibland. Det händer ju att de beter sig lite underligt, billisterna. |
||
Fäste och givare för cykeldator. |
|
Jag tycker det är kul att hålla reda på distanser och tider samt ha lätt koll på vad klockan är. | ||
Handbroms, framhjulet |
|
Är standard på cyklar numer oavsett växelsystem. jag använder den flitigt för att främst avlasta baknavet. | ||
Däck |
Fram: |
Bästa kvalitet. Slitstarka. De jag har är nästan 3-4 gånger dyrare än "vanliga" däck. Men de jag har, håller 3 gånger längre, är "punkteringsfria". Och man kan pumpa upp dem mycket hårt. Hårt pumpade däck förhindrar punktering, det ger också en snabbare rullning. | ||
Fälgar |
|
Alluminium. Dubbelbottnade. Borgar för stabilitet. | ||
Sadel |
|
Välj en som passar rumpan så bra som möjligt. Det kan vara jättesvårt att hitta den "rätta" sadeln så köp inte för dyrt. På internet kan du läsa om lädersadlar och hur man "cyklar in" dessa. Själv har jag en lite bredare sadel eftersom jag sitter mer upprätt. Jag har också en sadel med relativt mycket dämpad fjädring i. | ||
Sadelstolpe, fjädrande | Tycker jag är en
fantastisk uppfinning! Speciellt för sådana som mig, med
nack-ryggproblem. Skulle man missa en grop eller en kant så fångar
fjädringen i stolpen upp den värsta stöten. En del beskriver obehag i att sadel rör sig lite i sidled när man trampar. Detta vänjer man sig vid och dessutom anser jag att det är en fördel när du cyklar långt om sadeln "följer med" lite. |
|||
Dynamo |
|
Har prövat med
batteribelysning och dynamo. Nackdelen med dynamo är ju att den skapar
motstånd och gör det tyngre att flytta ekipaget framåt, så att säga.
Jag har löst det genom att ha hittat en slags gummihätta som man sätter
utanpå den runda snurrande delen som vilar mot däcket. Det skapar en
flerdubbelt större cirkel. Därmed går det åt mindre kraft att dra runt
dynamon. Visserligen tappar den lite i effekt (fart på snurret) men det
räcker för att lampan ska lysa och du ser vart du cyklar när det är
mörkt. Fördelen med en batteridriven, löstagbar, frambelysning är att du kan utnyttja den som kvällsbelysning i tältet. Nackdelen är batteriåtgången. |
||
Frambelysning |
|
Har valt en dynamodriven fast monterad lampa. Se under Dynamo. | ||
Bakbelysning |
|
Här har jag valt en
batteridriven lösning. Effektkravet är ju lägre bakåt. Du ska synas
bra men du behöver inte se. Jag har en diodlampa med två AAA batterier.
Jag monterade den 2003 och jag har inte bytt batterier än? En nackdel kan vara att du manuellt måste sätta på och stänga av den. |
||
Växelsystem |
|
Cykelhandlarna vill ju
att man ska köpa ett "utanpåliggande" växelsystem med massa
växlar. Jag har inte gått på det där. Om du långfärdscyklar måste du byta kedja och alla bakdreven varje år. Du bör också göra ordentligt rent efter att du cyklat i regn och på grusväg. Du kan inte använda alla växlar. I regel är det bara 2-3 lägen per framkrans som går att använda. De mest "diagonala" lägen kan du inte cykla på. Du kan inte "ta i" i dessa ytterlägen. Så, har du tre framkransar så kan du effektivt utnyttja 3+3+3 = 9 växellägen och då är två av dem dessutom nästan likvärdiga. Säg att du har tre framkransar och 7 bakdrev, 21 växlar. Då har du tillgång till 7 effektiva relativt olika växlelägen. Jag har valt ett kapslat växelsystem med 7 växlar och så har jag satt på ett bakdrev med fler kuggar än standard. Detta för att jag ska få fler låga växlar. Det kapslade systemet innebär också att du kan ha ett effektivt kedjeskydd. Men, långfärdscyklar du årligen bör du även med ett slutet växelsystem byta kedja och bakdrev. Att jag skriver "bör" beror på hur mycket du cyklar och hur tungt du lastar. Jag brukar korta kedjan en gång innan jag byter. |
||
Pakethållare |
|
Ska vara stabil.
Hållaren ska i framkant ha två fästen som sitter ordentligt i ramen.
Är det sedan två fästen i "nederkant" är det
ytterligare plus.
På sidorna hänger jag bakväskorna och uppe på pakethållaren fäster jag den vattentäta packpåsen och campingstolen. |
||
Cykleställ, standard |
|
Det finns en del
långfärdscyklare som plockar av cykelstället, för att spara vikt. Jag
gör inte det. Jag har alltför många gånger haft nytta av stället när jag stannat mitt ute på slättmarker och då varit mycket nöjd med att slippa lägga cykeln ned för att sedan baxa upp den igen. Packningen tar skada av detta. Och ryggen! |
||
Cykelställ, främre. |
|
Jag har gjort
tvärtom! Jag har lagt till ett ställ. Faktiskt gjorde jag detta innan
jag såg att det nu är standard på nyare, dyra, långfärdscyklar.
Jag var i alla fall väldigt trött på att hela tiden antingen försöka hitta något att stötta framhjulet mot eller hitta ett "balansläge" där framhjulet inte "tippade över". Vilket ofta fick till följd att cykeln välte. Var man då "dum" och reagerade reflexmässigt fångade man ju upp cykeln och så fick sig ryggen en extra knäck. Jag köpte ett löst cykelställ på dåvarande OBS (heter väl coop Forum numer?). Sedan till järnhandlaren och köpte galvad vinklad hålplåt samt "båtfästen" (U-bult med två muttrar). Anordningen skruvades fast i mina LowRiders. |
||
Lås |
|
Jag är helförtjust i mitt lås! Kraftigt och praktiskt. Jag kan till låset enkelt koppla en låsvajer. | ||
Låsvajer | Låsvajer är mycket praktisk om du vill "förankra" din cykel i t.ex. en stolpe. | |||
Summa Vikt kg: |
20,7 |
|
Övrigt | |
Bakre handbroms. | Saknar jag, men skulle vilja ha.
Har inte hittat någon tillräckligt stabil som går att montera på min
cykelmodell.
Fördelen med en bakre kompletterande handbroms är att du då kan
avlasta fotbromsen. I t.ex. långa branta backar i Norge. |
Stötdämpning på framgaffeln. | Också något som står på
önskelistan. Jag har försökt. Vi det tillfället var den levererade
stötdämpade framgaffelns styrstång, för kort.
Det blir också problem att fästa LowRiders. Givetvis finns det saker som passar och exakt möter de behov du har, men då kostar det ju också. Och så rackarns viktigt är det inte. |
Väskor och packväskor | Allmänt om mina väskor kan jag väl säga att jag mer gått efter att de ska vara billiga än att de ska vara funktionella och vattentäta. | ||
Vikt gr |
Bild | Notering | |
Framväskor | 2st 856 | ![]() ![]() |
"Wheels".
Ett udda billigt märke som jag köpte 1999 inför turen Skandinavien
runt. Dessa hängs upp på s.k. LowRiders. Är du nyfiken på vad jag brukar ha i dessa kan du klicka på vänster framväska och höger framväska. |
Bakväskor | 2st 1076 | ![]() ![]() |
"In The Long Run". Ett udda billigt märke som jag köpte 1997 inför turen Vänern Runt. Bakväskorna hängs på pakethållaren. För att se vad jag har i respektive väska kan du klicka på höger bakväska och vänster bakväska. |
Väska i cykelkorgen | 764 | ![]() ![]() |
Oftast väljer jag min Friskis&Svettis ryggsäck. Den passar bra och har lämpliga fack. Sätter jag i cykelkorgen. Och här kan du se vad jag brukar ha i den. |
Snabbkasse i väskan | 143 | ![]() |
Vanlig shoppingkasse i tyg. Den har jag i Väskan som är i cykelkorgen. Här beskrivs vad jag brukar ha i den. |
Packpåse, vattentät. | 496 | ![]() |
Everest 30+. Fäst med packremmar på pakethållaren. Klicka här för att kolla vad jag brukar ha i den, |
Mindre packpåsar | 125 | ![]() |
6st Röd: sjukvårdsgrejer Mörkgrön: Verktyg Blå: Nattkläder Gul: Extra cykelkläder Orange: Tvätt, rengöring, klädnypor, lina. Svart: "Civila" kläder. |
Plastpåsar i olika storlekar och osäker mängd | 386 |
Fryspåsar; 1 & 5 liters. Kläder, prylar, verktyg
etc. |
|
Delsumma Vikt Kg: |
3,846 |
Övrigt "löst" på cykeln | ||
Vikt gr |
Bild/Notering | |
Cykeldator | 24 | ![]() Fästes i fästet på styret som får sin signal från givare på framhjulet. |
Delsumma Vikt Kg: |
24 |
Kläder på kroppen vid start. | ||||
Vikt gram | Bild/notering | |||
Hjälm | 346 | ![]() |
||
Cykelhandskar | 59 | ![]() ![]() |
||
Vandringssockar | 70 | ![]() |
||
Vandringskängor | 1728 |
|
||
Cykelbyxor, svarta | 151 |
|
||
T-Tröja, blå, Newline | 159 | ![]() Det gäller att hålla sig så sval som möjligt. Så lite svett som möjligt ska rinna ned och riskera blöta cykelbyxan. Det är då man får skavsår. |
||
Delsumma vikt kg: | 2,513 |
Framväska vänster | |||
Vikt gr |
Bild | Notering | |
Dryck |
((6x330)+ (6x30))+ ((4x250)+ (4x10))+ ((2x500)+ (2x13))= 4246 | ![]() ![]() ![]() |
Som startsats finns här 6 st
33cl plastflaskor Coca-Cola. 4 st 25 cl RedBull. Och minst 2 st 33-50 cl
starköl. Givetvis varierar detta sedan under turen.
Vikten är vätskevikt och tombuteljvikt. Det jag är ute efter är koffeinet och sockret i Coca-Colan och RedBull. Ja ölen är en belöningsstimulans efter utförd prestation, ibland. |
Delsumma Vikt Kg: |
4,246 |
|
Framväska höger | Eftersom denna väska är medvetet lite packat i är det här som jag lägger det jag handlar. T.ex. Mjölk, fil, ost etc. | |
Vikt gr |
Bild/Notering | |
Sked, gaffel och kniv | 66 | ![]() |
"Latrinspade" | 81 | ![]() |
toarulle | 95 | ![]() |
Kåsa | 82 | ![]() |
Knäckebröd | 200 | ![]() |
Våtsavetter | 68 | ![]() |
Kaviar (Kalles) | 190 | ![]() Du märker det genom att du kan få huvudvärk, mår illa och/eller förlorar aptiten. |
Delsumma Vikt Kg: |
0,782 |
I cykelkorgen | ||
Vikt gr |
Bild/Notering | |
Drickflaska |
1500+110= 1610 | Ofta en 1,5 liters mineralvatten (PET) |
Sjökortsfodral |
205 | ![]() |
Kartor |
325 |
|
Cykelkorgsväska |
- |
|
Delsumma, vikt i kg: |
2,140 |
![]() |
|||||
Vikt gr |
Bild | Notering | |||
Vindbyxa, tunn | 132 | ![]() |
NewLine. Har hängt med länge. Skyddar bra vid kortare mindre skurar. Värmer bra vid kylig vind. Brukar spraya dem med impregnering innan jag far iväg för att de ska stå emot väta lite bättre. | ||
Vindjacka, tunn | 189 | ![]() |
|||
Linne, Svart/rött | 69 | ![]() |
CoolMax
linne. Är det relativt bra väder skiftar jag mellan T-tröja (NewLine) och linne (CoolMax). Är det kyligare har jag en långärmad Craft och NewLine T-tröja utanpå det. Blåser det riktigt småkyligt har jag NewLine tunna Vindjacka utanpå. |
||
Långärmad (blå), undertröja. | 166 | ![]() |
|||
Kikare | 189 | ![]() |
|||
Laddare till mobiltelefonen | 65 | ![]() |
|||
Litet kamerastativ | 53 | ![]() |
|||
Märkpennor | 38 | ![]() |
|||
Kompass | 35 | ![]() |
|||
Vandrar- hemsförteckning, STF's
|
218 | ![]() |
|||
Cigarettändare | 15 | ![]() |
|||
Dextrosol | 47 | ![]() |
|||
Ficklampa | 16 | ![]() I ett mörkt tält lyser den pyttelilla blå lampan fullt tillräckligt
så att man kan hitta det man ska och även läsa lite om man skulle vilja
det. |
|||
Solcreme | 200+ 200+ 25+ 35= 460 |
|
|||
Godis, salt. | 150 | ![]() |
|||
Bomullshatt | 49 | ![]() |
|||
Keps | 76 | ![]() |
|||
- |
Denna förvarar jag överst, i cykelkorgsväskan. På så sätt kan jag snabbt lyfta ur den när jag ska in i affärer t.ex. |
||||
Delsumma Vikt Kg: |
1,967 |
Snabbkasse i cykelkorgsväskan | ||||
Vikt gr |
Bild/Notering | |||
Liten Plastburk | 7 | ![]() |
||
Pass | 29 | ![]() Vid ett tillfälle var jag på ett vandrarhem och de skulle prompt ha passet som "pant", något annat dög inte. |
||
Glasögonfodralet | 100 | ![]() Jag har hittat dylika men då har dels "fästanordningen" varit klumpig och dels har priset varit hutlöst. Så, tills jag hittar något hänger solglasögonen med mitt synfel med, i ett stabilt glasögonfodral. |
||
Plånboken | ca 194 | ![]() |
||
Mobiltelefon | 86+ 80= 166 | ![]() ![]() Av erfarenhet vet jag att telia har den bästa täckningen. 2004 var jag ute i Smålandsskogarna med ett Comviqabonnemang, det var inte roligt. Så 2005 bestämde jag mig för att "täcka" den bristen. Jag köpte ett Telia refill som i slutändan kostade mig 50 SKR och med 350 SKR på kortet. Nåja, eftersom T290:an var låst så fick jag ta fram min gamla T68i (SonyEricsson). Då kan man ju tänka att man kan sätta mitt "nya" Campus-abonnemang i den gamla telefonen och så bara ha en telefon med mig. Det kan man. Men jag bytte telefon bara för att jag helt enkelt inte hörde den gamla. Så, jag tog med mig två mobiler (en i reserv, kan vi väl säga) |
||
Anteckningsblock | 82 | ![]() När det regnar blir det inte mycket antecknat, av förklarliga skäl. |
||
Penna | 2x9,5= 19 | ![]() |
||
Sittdyna | 16 |
|
||
Olivoljan | 100 | ![]() Fötterna får sig också en omgång. Olivolja, i förebyggande syfte är mycket bättre
än att ta till Vaselin, vilket jag gjorde på de första turerna.
Vaselinet har faktiskt en negativ effekt. Den gör huden ömtåligare. Även om jag använder olivolja kommer jag oftast inte ifrån skavsår eller irritationer. Ofta är det cykelbyxornas sömmar som är boven till irritation på insidan/baksidan av låren eller att det rinner ned svett utmed ryggen och ned mellan skinkorna som orsakar irritation i området nära analöppningen. Irritation av cykelbyxornas sömmar kan man delvis motverka genom att byta mellan två par cykelbyxor. Och att inte köpa cykelbyxor med "hårda" tätt sydda sömmar. Irritationen mellan skinkorna som ofta beror på
nedrinnande svett stoppar jag genom att rolla ihop en vettextrasa och
placerar den långt ned i ryggslutet. Ett problem är regn. Det avhandlar jag på annan plats. Efter en 3-5 dagar har man "valkat" in rumpan och då kan man i princip ha på sig nästan vad som helst att cykla i. |
||
Kamera, digital | 291 | ![]() Eftersom jag uteslutande tar bilder för att antingen spara digitalt eller publicera på internet så är jag inte så hysterisk när det gäller pixlar. Den här har 3,2 MegaPixlar och 3x optisk zoom. Givetvis vore det läcker med mer pixlar och bättre zoom. Men då blir priset därefter. Det är vid tillfällen jag fotograferar djur, på lite håll, som jag skulle velat ha antingen bättre zoom eller mer pixlar. Har man en bättre upplösning (pixlar) på CCD'n (den ljuskänsliga platta som ersätter den vanliga kamerans film) så kan man ju senare digitalt plocka ur mer information. Alternativet är en bättre zoom. Det var nära att jag investerade i en kameramobil inför cykelturen 2005. Men jag kollade upp vad det skulle kosta att skicka en VGA-upplöst digital bild via ePost, 4-5 SKR inom Sverige och upp till 12 kr utomlands. Per bild! Då är man ju tvungen och ha en kameramobil med mycket minne. Och då blir de dyra! Och det mesta, just nu, du kommer upp i är 2 MegaPixlar (SonyEricsson K750i (2876+moms+frakt[Dustin 20050725]) och du kan köpa till minneskort (256 MB 328+moms+frakt).) |
||
Kniv | 143 | ![]() |
||
Myggspray | 74 | ![]()
|
||
Cykelnyckel | 47 | ![]() |
||
A4-papper i plastfodral med "viktigare" uppgifter. | 14 | ![]() Ska i framtiden även lägga till "nödnummer" som t.ex. numret till "spärra kort" etc. |
||
Delsumma Vikt Kg: |
1,282 |
Bakväska vänster | |||||
Vikt gr |
Bild/Notering | ||||
Resorb, 20 tabl. | 115 | ![]() |
|||
Stesolid, 25 tabl. | 22 | ![]() |
|||
Koffein, 30 tabl | 17 | ![]() |
|||
Dexofen, 6 tabl. | 2 | ![]() |
|||
Magnecyl, 100 tabl. | 39 | ![]() |
|||
Treo, 20 tabl. | 43 | ![]() |
|||
Diclofenac, 20 tabl. | 12 | ![]() |
|||
Andapsin, 10 tabl. | 15 | ![]() |
|||
Samarin, 26 tabl. | 21 | ![]() |
|||
Tradolan, 7 tabl. | 1 | ![]() |
|||
Novaluzid, 28 tabl. | 54 | ![]() |
|||
Alvedon forte, 18 tabl. | 24 | ![]() |
|||
Imodium 2mg, tabl. | 10 | ![]() |
|||
Postafen 25mg, tabl. | 6 | ![]() |
|||
Zon, salva | 60 | ![]() |
|||
Xylocain 5%, salva | 20 | ![]() |
|||
Hudsalva, försvarets | 11 | ![]() |
|||
Nebacetin, salva | 12 | ![]() |
|||
Hudvänlig häfta | 14 | ![]() |
|||
Elastisk binda | 44 | ![]() |
|||
Plasttejp | 57 | ![]() |
|||
Räddningsfilt | 53 | ![]() |
|||
Myggnät | 30 | ![]() |
|||
Myggsavett, 13 st | 45 | ![]() |
|||
Öronproppar, 8st | 4 | ![]() |
|||
Koksalt, 30ml | 36 | ![]() |
|||
Pincett | 27 | ![]() |
|||
Röd TREK I fodral också i den röda packpåsen. |
90 | ![]() |
|||
Guide (text) med rak nål. | - | ![]() |
|||
Plåster | - | ![]() |
|||
Leukostrip | - | ![]() |
|||
Mefix | - | ![]() |
|||
Kompresser | - | ![]() |
|||
Unitulle | - | ![]() |
|||
Comfeel plus | - | ![]() |
|||
Savette antiseptisk | - | ![]() |
|||
Kanyler | - | ![]() Lite halvkul är det att gå in på Apoteket och
köpa kanyler. Det smusslas väldeliga. Personalen utgår från att man
är missbrukare. |
|||
Sax | - | ![]() |
|||
Liten gul plastask i röda TREK-fodralet |
- | ![]() |
|||
Scholl skavsårsplåster | - | ![]() |
|||
Nålar | - | ![]() Förvaras från och med nu i den gula Schollasken. |
|||
Långbyxa, "zipoff", | 424 |
|
|||
Sockar | 34 | ![]() |
|||
Boxerkalsong | 74 | ![]() |
|||
Skjorta, långärmad | ![]() |
||||
Extra par sockar | 51 | ![]() |
|||
Extra par boxerkalsong | 70 | ![]() |
|||
85 |
|
||||
Deo Spray | 150 | ![]() Innan jag tar på mig T-tröjan, på morgonen, får sig överkroppen en omgång också. |
|||
RollOn | 60 | ![]() |
|||
Tandtråd | 16 | ![]() Tandtråd är också utmärkt att laga väskor, tält, skor etc. |
|||
Schampo/duschtvål | 250 | s | |||
Tandkräm & tandborste | 97 | ![]() |
|||
Nagelvårdsset | 149 | ![]() Spegeln är bra tillsammans med backspegeln på cykeln. Man kan med dessa speglar inspektera varje millimeter av ens kropp. (Fästingar, småsår och så ni vet). "Rensaren" och hårborttagningspincetten är två "instrument" som jag är osäker på vad de gör i ett nagelvårdsset? Det kanske är mer än så? Med tanke på spegeln och hårborttagningspincetten? |
|||
I vanlig plastpåse |
|
||||
GP Snabbladdare, 1 timma. | 183 |
|
|||
Nätadapter till laddaren | 138 | ||||
4st uppladdningsbara batterier. AA 1,2 V 2100 mAh | 110 | ||||
Separat i egen plastpåse |
|||||
Fleecetröjan | 602 | ![]() |
|||
Jacka | 828 | ![]() Det är skönt att känna sig lite mer "civil" än att bara använda NewLine tunna vindjacka som enda jacka. |
|||
Fleecehandskar | 100 | ![]() |
|||
I bakväskans ytterfack |
|||||
Extra plastpåsar | 174 | ![]() |
|||
Låsvajer | 250 | ![]() |
|||
Delsumma Vikt Kg: |
4,729 |
Bakväska höger | Vikt, gram | Bild/notering | ||
Pump |
97 |
|
||
PunkaKit | 24 | ![]() I och för sig har jag ventilgummi på slangarna till cykelkärran. Men den använder jag inte på mina cykelturer längre. Varför förklaras på annan sida. |
||
Innerslang | 143 | ![]() |
||
Eltejp | 68 | ![]() Tejpen används också i stället för fälgband. |
||
Persiennsnöre | 6 | ![]() |
||
Galvad ståltråd | 63 | ![]() |
||
Buntband | 10 | ![]() Cykelkorgen har jag fäst med två eller tre buntband. |
||
Ekrar med ekernipplar | 84 | ![]() |
||
Liten Bitsatts | 37 | ![]() |
||
Kedjebrytare | 92 | ![]() |
||
Ekernippeldragare | 38 | ![]() |
||
Däckavtagare | 39 | ![]() Givetvis är de användbara när man måste ta av däck och slang för att göra en ordenlig justering av hjulet genom att spänna ekrarna, från "insidan". |
||
Cykelolja | 132 | ![]() |
||
Skyddshandskar, blå | 11 | ![]() |
||
Skyddshandskar, orange | 29 | ![]() |
||
Trasor | 89 | ![]() |
||
Multiverktyg | 131 | ![]() |
||
Multitång | 197 | ![]() |
||
Liten skiftnyckel | 48 | ![]() |
||
Fast nyckel | 84 | ![]() |
||
Fast "hylsnyckel" | 50 | ![]() |
||
Insex | 36 | ![]() |
||
Insex | 11 | ![]() |
||
Insex | 23 | ![]() |
||
Insex | 3 | ![]() |
||
Bits, insex | 18 | ![]() |
||
Liten krysskruvmejsel | 22 | ![]() |
||
Fast nyckel | 34 | ![]() Har numer investerar i ytterligare en 10mm fast nyckel samt en 15mm (Hjulmuttrarna). |
||
Mutter, extra | 6 | ![]() |
||
T-tröja | 131 | ![]() |
||
T-tröja | 125 | ![]() |
||
Långärmad undertröja | 165 | ![]() |
||
Cykelbyxa | 151 | ![]() |
||
|
||||
Tvättlina / Extra tältlina | 61 | ![]() Jag har också hängt upp tältet vid något tillfälle för att få det torkat. |
||
Klädnypor | 133 | ![]() |
||
Tvättpåse | 28 | ![]() |
||
Vettexdukar | 39 | ![]() |
||
Y3 tvättmedel | 68 | ![]() Behöver nog inte ha med så många som 6st. |
||
|
||||
Separat i egen plastpåse |
||||
"Sleep in Silk" |
170 |
|
||
Sandaler |
253 |
Sandalerna använder jag mest när jag ligger i tält och ska gå upp på natten och t.ex. kissa. Då är de mycket enklare att ta på än kängorna. |
||
I Bakväskans ytterfack |
||||
Cykelregnponcho | 619 |
|
||
Delsumma Vikt Kg: |
3,568 |
|
På pakethållaren | |||
- | ![]() |
||
1300 | ![]() ![]() ![]() |
Köpt i
Belgien då jag var på turen Frankrike
och hem. Har inte känt någon lättare stol. Ute i Europa är det inte lika självklart med matplatser och/eller utställda bord med sittplatser. |
|
2x58= 116 |
![]() |
||
Delsumma, vikt i kg: | 1,416 |
I Packpåse, vattentät. | |||
Tält | 4000 | ![]() Jag har valt ett lite större tält än vad cyklister normalt gör. Anledningarna är flera. Jag vill ha med mig ALL packning in i innertältet. Där placerar jag backväskorna enligt samma system som jag har dem placerade på cykeln. Jag hittar då relativt lätt även i mörker.
Nyare tält där hänger innertält och yttertält ihop. Visserligen separerade. Men jag undrar? Hur blir det när tältet är totalt genomdränkt, på insidan av fuktig morgondagg eller kondens? Men innertältet är torrt. Och du vill få ihop tältet just då. Av någon anledning har du inte tid att vänta på att det torkar. Jag gör då så att jag försiktigt lossar innertältet, viker ihop det och lägger det, tillfälligt i den vattentäta tältpåsen. Därefter skakar jag tältet kraftigt. Har jag tid eller lust, torkar jag det också på insidan med en vettextrasa. |
|
Lås | 34 | ![]() För, jag menar, om nu någon verkligen vill sno mina grejer, och jag har ett litet lås på innertältet, då är det ju en baggis att ta en kniv och snitta upp tältet, tyst och smidigt. Till och med tystare än att dra i kedjorna. Ska försöka komma ihåg och fråga försäkringsbolaget om detta. För, när allt kommer omkring så är det kanske mest en mental grej. |
|
Presenning | 318 | ![]() Oftast har jag den dubbelvikt som på bilden här bredvid. Presenningen rullar jag in tillsammans med tältet |
|
Sovtäcke | 932 | ![]() ![]() |
Jag gillar
inte de sovsäckar som har litet utrymme för fötterna. Jag vill kunna
välja att ligga relativt brett isär med benen. Då är sovtäcken att
föredra. Jag långfärdscyklar inte på vintern och tältar inte ute då heller så det är då onödigt med en vinteranpassad sovsäck. Skulle jag frysa tar jag på mig flera lager kläder. |
Luftmadrass | 620 | Nya:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gamla: ![]() ![]() ![]() |
Jag har i
flera år använt s.k. självuppblåsande liggunderlag/luftmadrass; "Therm
A Rest", 51x184. Och varit mycket nöjd med den. Men på senare år
har kroppen inte riktigt kunna slappna av på den ca 3 cm tjocka
madrassen. vikt ca: 1070g. En nackdel med den är att den
"vintertid", när den inte används "måste"
förvaras" uppblåst.
Nu i år, 2005, köpte jag en "ren"
luftmadrass. "Everest X-lite compact air mat. 6-tubes. 71x183 cm. Och
ca 10 cm tjock. 6 separata luftkanaler. Nackdelarna är att du måste blåsa mer än i en självuppblåsande samt att det på min modell var det luftmunstycken, med backventil, som det krävdes "rör" i för att få ur luften. |
Nattdräkt | 718 | Jacka:![]() Byxa: ![]() |
Jag använder en nattdräkt i 100% bomull. (Hejco yrkeskläder, bomullsbyxa med fickor och kortärmad bomullsjacka med fickor. Jag tycker det känns bra när jag under dagen haft 100% syntet på mig. |
Mössa | 41 | ![]() |
|
Delsumma Vikt Kg: |
6,663 |
Viktsammanställning | ||
Cykeln |
20,7 | Långfärdsutrustad. |
Väskor, packväskor, m.m. |
3,846 | |
Kläder på kroppen vid start |
2,513 | |
I cykelkorgen |
2,140 | 5,389 kg i cykelkorgen. |
I Cykelkorgsväskan |
1,967 | |
I Tygkassen |
1,282 | |
Höger framväska |
0,782 | Mer när jag har handlat. |
Vänster framväska |
4,246 | Varierar beroende på hur ofta jag fyller på. |
Höger bakväska |
3,568 | |
Vänster bakväska |
4,729 | |
På pakethållaren |
0,496+1,416+6,663=8,575 | Packväskan, campingstolen, packremmar & innehållet i packväskan. |
Övrigt "löst" på cykeln |
0,024 | |
Packning, kg: |
33,672 | Jag har kanske onödigt mycket verktyg med mig. Jag vet att jag har mycket läkemedel med mig. Men det har jag ju normalt inte. |
Summa Vikt kg: |
54,372 | |
Min normalvikt: |
93 | Varierar mellan 92-97 kg, tyvärr. Skulle helst vilja väga ner mot 85 kg. |
TotalVikt: |
147,372 |
Kommentarer?: nisse@ngn.nu | Uppdaterad: 2007-11-07 |