Tillbaka Senast uppdaterad: 2007-11-07

Cykelsemester sommaren 2001
Frankrike (Dinard) - Sverige (Vänersborg)

Planerad färdväg

Väderutsikter Dinard

Dagboken (förberedelser)

Sponsorer

Planerad utrustning

Att Göra

Den streckade linjen är bil och flyg.
Röd linje är Planerad cykeltur.

Planerad färdväg: 2001-07 [Kartan]

Dag   Dat Från Klockan   Till Klockan Avstånd (km) / Notering
Lördag   14 Vänersborg 10:00 - Säve Flygplats Göteborg 11:25 Bil
      Säve Flygplats Göteborg 13:25 (GMT+1) - Stansted Flygplats London 14:15 (GMT) RyanAir
      Stansted Flygplats London 16:55 (GMT) - Dinard Flygplats Frankrike 19:00 (GMT+1) RyanAir
      Dinard Flygplats Frankrike ca 19:00 (GMT+1) - Lämpligt övernattningsställe i / vid Dinard ca 20:00 6-8 / Cykel
Söndag   15 Dinard   - St Servan   6 / Kontrollera om turistinformationen i Dinard är öppen. I så fall försöka få tag på en lämplig karta.
      St Servan   - St-Benoît-des-Ondes   15
St-Benoît-des-Ondes - Cherrueix 18
Cherrueix - Pontorson 22
      Pontorson   - le Mont-St-Michel   9 / Kolla tidvattnet. Sist jag var där kom det inget.
Le Mont-St-Michel - Pontaubault 15
Pontaubault - Avranches 7
Måndag 16 Avranches - Caen 96
Tisdag 17 Caen - Trouville 41
Trouville - Honfleur 15
Honfleur - Le Havre 22
Onsdag 18 Le Havre - Etretat 28
Etretat - Fécamp 17
Fécamp - St-Valery-enCaux 32
St-Valery-enCaux - Dieppe 32
Tisdag 19 Dieppe - le Tréport 37
Le Tréport - Brutelles 12
Fredag 20 Brutelles - Boulogne 102
Lördag 21 Boulogne - Calais 36
Calais - Dunkerque 39
Dunkerque - Oostende 53
Söndag 22 Oostende - Breskens 59
Breskens - Vlissingen Färja
Måndag 23 Vlissingen - Scheveningen 111
Tisdag 24 Scheveningen - Haarlem 45
Haarlem - Middenmeer 62
Onsdag 25 Middenmeer - Zurich 45
Zurich - Leeuwarden 36
Leeuwarden - Groningen 60
Torsdag 26 Groningen - Weener 52
Weener - Oldenburg 81
Oldenburg - Blexen Färja
Fredag 27 Blexen - Bremerhaven 62
Bremerhaven - Cuxhaven 39
Cuxhaven - Brunsbüttel Färja
Lördag 28 Brunsbüttel - Heide 37
Heide - Husum 42
Husum - Tönder 61
Söndag 29 Tönder - Esbjerg 78
Måndag 30 Esbjerg - Holstebro 104
Tisdag 31 Holstebro - Thisted 67
Onsdag 1/8 Thisted - Hjörring 118
Torsdag 2 Hjörring - Fredrikshavn 34
Fredrikshavn - Göteborg Färja
Göteborg - Vänersborg 108
Totalt -

Väderutsikter Dinard - Frankrike

Uppdat:
2007-11-07
www.maporama.com
(RENNES)
www.resfeber.se/weather/
Fredag 6/7 13°C/24°C, Sol 17°C/21°C, mer sol än moln
Lördag 7/7 15°C/23°C, Mulet/Regn 18°C/19°C, mycket blåsigt mer moln än sol lätt regn
Söndag 8/7 15°C/20°C, Mulet 17°C/18°C, vind delvis molnigt
Måndag 9/7 14°C/24°C, Mulet/Sol 17°C/20°C, vind mer moln än sol lätta skurar på kvällen
Tisdag 10/7 16°C/21°C, Mulet 17°C/19°C, stormigt mer moln än sol
Onsdag 11/7 15°C/22°C, Mulet 17°C/20°C, stormigt mer sol än moln
Torsdag 12/7 14°C/20°C, Mulet 16°C/19°C, mer moln än sol lätt regn på morgonen
Fredag 13/7 13°C/19°C, Mulet 16°C/20°C, vind mer sol än moln
Lördag 14/7 12°C/19°C, Mulet 15°C/19°C, blåsigt en blandning av sol och moln skurar på kvällen
Söndag 15/7 10°C/20°C, Mulet/Sol 15°C/18°C, mer sol än moln
Måndag 16/7 10°C/20°C, Mulet 15°C/19°C, stormigt mer moln än sol lätt regn på kvällen
Tisdag 17/7 15°C/17°C, Mulet/Regn 17°C/18°C, stormigt mest molnigt skurar
Onsdag 18/7   16°C/19°C, stormigt mer moln än sol några få skurar
Torsdag 19/7   17°C/20°C, delvis molnigt
Fredag 20/7   17°C/20°C, delvis molnigt

Dagboken (Förberedelser)

vecka 25, 26 - 2001
[Kartan]
  Ca Distans: 2000 km. Beräknad tidsåtgång ca 21 dagar (10 mil/dag), inkl flygdagen.

Att hitta transport till Paris, som jag först tänkt, visade sig vara ganska besvärligt.
Först tänkte jag ta tåg. Tåget kostar ca 2800 SKR (Vänersborg-Paris) plus kostnad för cykeltransport som enligt uppgift måste ske separat.
Då tänkte jag ta buss. Buss kostar ca 1600 SKR (Vänersborg-Paris). Men då får man inte ta med sig cykeln. Så även här ska den skickas separat.
Flyget då. De första resebolagen jag kontaktade ville ha ca 2400 SKR (tor Vänersborg-Paris) och eftersom cykeln väger ca 20 kg skulle jag få betala övervikt för resterande bagage, upp till 3500 SKR!
Till slut hittade jag ett flygbolag; RyanAir. De flyger mig och cykeln inkl bagage från Säve Flygplats GBG till London och från London till Dinard i Frankrike. Allt för ca 1579 SKR.
Att starta från Dinard i stället för Paris är helt OK. RyanAir har ingen flight London-Paris.
Däremot kan det bli spännande i London. Jag kan inte garanteras att cykel får följa med från London till Dinard!
Dessutom vill RyanAir att jag skriver på ett "fribrev" vad gäller skador på cykeln.
Detta får mig att fundera på om jag inte ska försöka använda min "gamla", King ändå. I stället för att köpa en ny.
Måste kolla upp mina försäkringar.
Cykelfrakt (RyanAir) kostar 15 GBP per resa; ca 450 SKR (kurs: 1 pund = 15 SKR). Enligt deras hemsida: www.ryanair.com/swedish/FQ.html#petbike
20 kg Bagage + 7 Kg handbagage
Måndag 25/6   Var och köpte en ny sadel. En LOOKIN - visible gel comfort - ROYALGEL, typ: ATB/Trekking. Enligt beskrivningen är den sadeln för en cykelposition där kroppen har en lutning mellan 30 till 60 grader.
Tisdag
26/6
  Nya sadeln gör ont. Den har hårdplastskydd på sidorna som skär in i rumpan. Jag kör på den i morgon också sedan ska den bytas.
Onsdag 27/6
[Kartan]
  Bytte främre pakethållare. Nu har jag sk "lowrider". Satte också på en extra handbroms för bakhjulet. Fotbromsen har en tendens att låsa sig vid "idogt" användande. En kvarleva från Norgeturen.
Var också och bytte sadel. Nu har jag en ITALIA Bio-Line.

I butiken där jag bytte sadel utspelades en lite kul scen. Affärsägaren som expedierade sadeln till mig lovordade den vid köpet. Den jag fick var den sista och det var stor efterfrågan och den var mycket populär etc. Han blir mycket förvånad när jag förklarar för honom att det var den sämsta sadel jag någonsin prövat. Jag förevisade honom den i mitt tycke konstiga konstruktionen. Medan vi står där och diskuterar kommer hans hustrun. Han lämnar över sadeln till henne och säger att jag får ont av den, hon tar sadeln och klämmer lite på den och utbrister "Men, den här sadeln går ju inte att sitta på, den måste man ju få jätteont av." Strax innan hade mannen stått och försökt förklara för mig att jag nog var den ende som klagat och att sadeln var hur bra som helst men att jag givetvis fick byta och se till att jag fick en sadel som kändes bra.
Efter en stund botaniserande i sadelsamlingen hittade jag en som jag fattade tycke för. En, ITALIA Bio-Line, med "riktigt" läder. Jag satte på den och tyckte den var OK. Affärsägaren fick se mitt val och jag lade märke till ett illa dolt ogillande. Lite ursäktande förklarar han att det är hans hustru som beställt hem ett gäng sadlar, men just den jag valt var en mycket bra sadel, genomtänkt, kallade han den. Nu kommer hustrun igen. Tittar på sadeln och "lyser upp", och utbrister: "Just en sådan sadel har jag på min cykel - den är jättebra." Jag bestämde mig då för att jag antagligen gjort ett mycket bra val. Mannen är helt klart en cyklist som trivs bäst på s k  "racersadlar", smala tortyrredskap, i alla fall om man vill sitta på dem.
Torsdag 28/6   Monterade en hållare på främre pakethållaren för reflex och batteridriven framlampa.
Fredag 29/6
[Kartan]
  Idag har jag förstärkt den bakre pakethållaren. Ett stag hade gått av och när snålvargen fick bestämma var det lagning som gällde. Fotograferade cykeln idag och la ut den på hemsidan, kolla! Bild.
Fick reseförsäkringspapper idag.
Onsdag
4/7
  Fick besked från min arbetsgivare idag att de sponsrar en hjälm. Det tackar jag för! Kolla Sponsorer
Torsdag
5/7
  Var på bokhandeln och tänkte mig att få beställt några kartor över Frankrike - icke. Kollade på nätet. Här hittade jag det jag ville ha: www.gripmaps.com/maps/michelin/michelin.htm. Michelin Yellow series (small) nr 59, 54, 52 och 51 är det jag är ute efter. De gick att få beställda och hemskickade. Det skulle ha kostat ca 10 GBP. Det bli ca 140 SKR. Vid mitt sökande efter lämplig "sajt" läste jag, någonstans, att det gick att köpa dessa kartor på bensinstationer i Frankrike och att priset är då ca 12 FRF. Vilket motsvarar ca 17 SKR. 4x17=68. Det skulle alltså bli ca dubbelt så dyrt att beställa dem. Jag skippade det, även om det lockade att för säkerhets skull ha dem.
Var också och kollade efter lättare vandringskängor. De jag har tycker jag är tunga (Meindl). Funderar på ett par Salomon.
Fredag
6/7
  Köpte större vattentät packsäck (30+) (för tält, luftliggunderlag, sovtäcke etc), ett hopvikbart sittunderlägg och en uppsättning täta plastbehållare i olika storlekar (för olivolja och saltgurka t ex).
Lördag
7/7
  Jag och hustrun gjorde en liten cykeltur. Från Vänersborg till Överby köpcentrum. Därifrån till Öresjö badplats. Varmt i solen rätt så kallt i vattnet. Vidare till Trollhättan där vi bevistade Spikön och ett framträdande av flera berömda artister, t ex Pugh Rogefelt och Idolerna. På natten cyklade vi hem till Vänersborg.
Passade på att testa lite olika uppsättningar underställ att cykla i. Cykelkalsong och cykelvänliga shorts blev lite väl varmt men annars OK. NewLines running shorts var svala man lårens insida blev utan skydd och skavde mot sadeln. Cykelvänliga shorts och Craft's boxerkalsong känndes helt OK. Jag tror att bästa kombinationen för mig, om vi förutsätter att jag fortfarande har ett skrev som får skavsår, är ett par tights (med snälla sömmar) och ev utanpå dessa springshorts.
Söndag
8/7
  Har följt nyheterna lite. Känns lite oroande att det drar fram en storm över Västra Europa och då främst Frankrike. Hoppas sannerligen det ovädret är över till lördan.
Måndag
9/7
  Nu har jag bestämt mig. Jag byter ut bakfälgen, jag vill ha en stabilare. Ska också idag köpa: Växelvajer med justerare och förare x2, Bromsvajrar fram+bak x2 samt bromsklossar x2.
Extra ekrar och ekernipplar, 2 par av vardera storleken.
Tisdag
10/7
  Ibland är erfarenhet något tråkigt att samla. Igår, när jag bytte fälg på bakhjulet, visade det sig att den nya fälgen hade en mindre innerdiameter. Alla befintliga ekrar var för långa! Så, idag ska jag köpa 36+2 nya ekrar med nipplar i längden 293mm (de förra var 298mm)
För att byta alla ekrar på ett nav, i alla fall ett treväxlat, krävs att Du monterar av kugghjulet.
Jag passade då på att se över lagren, ett var trasigt! Fick i en hast åka och köpa ett nytt.
Onsdag
11/7
  Bakhjulsnavet krånglar, går inte att bromsa, trampar både framåt och bakåt (det ska inte gå att trampa bakåt!), lyckades fixa till det nu tidigt på morgonen (hade dragit "innermuttrarna" för hårt, det är de muttrar som justerar hur mycket kullagren skall spännas ihop). Tisdagens uppgifter om ekerlängder visade sig vara helt fel. Det ska vara: 298mm (de förra var 303mm).
Jag kan ju passa på att beskriva hur jag gör när jag byter fälg, det är ju lite pyssligt.
1. Hjulet får sitta kvar på cykeln. Efter det att jag tagit av däck, slang och fälgband.
2. Alla ekerkryss tejpas. På så sätt blir det lättare att hålla ordning på ekrarna.
3. Ekernipplar skruvas ur, med ekernippeljusterare, så att man kan komma åt med en vanlig skruvmejsel (ovanifrån). Eller varför inte en motordriven.
4. Eker för eker lossas. Ska ekrarna återanvändas skruvar jag på ekernippeln (så vet jag var jag har den samt att den är ingängad på just den ekern.) Passa på att byt alla ekrar som ser "mysko ut".
5. När alla ekrar är lossade monterar jag av hjulet, lyfter bord den gamla fälgen. Lyfter dit den nya. Monterar fast hjulet.
6. Nu fäster jag eker för eker.
7. Nästa steg är att dra ekernipplarna så att det blir lika mycket dragna, allihop. Jag gör så att jag använder ögonmåttet och skruvar in nippeln tills jag ser att det är t ex "tre gängor" kvar.
8. Detta första grovjusterande kan jag få hålla på med ett tag. Det kan visa sig att det skulle "synas" fem gängor eller inga alls. När fälgen verkar sitta "stadigt", lossar jag en eker och skruvar fast den tills jag känner att det tar emot (fingertopsskänsla). Jag fortsätter med nästa tills alla är klara. Detta sista gör jag för att jag ska vara säker på att alla ekrar är hyfsat lika spända.
9. När fälgen är grovjusterad, lossar jag hjulet och fäster det så rakt som möjligt. Låt hjulaxeln vila ned i fästena. Det brukar räcka om Du nu inte har en skev ram, men då bör du åtgärda det!
10. Nu fäster jag, vid ramen, antingen en vinkelhake eller ett skjutmått, på så sätt att fälgen "skrapar emot" på minst två sidor, ena sidan och "ovansidan".
11. Till finjusteringen använder jag endast ekernippeljusteraren.
12. Skrapar det på t ex sidan, letar man upp det läge där "skrapet" börjar. Man spänner sedan den eker som pekar "bort från skrapet". Sedan prövar man igen och upprepar.
13. När man lyckats få bort allt skrapande skall man titta på "glipan" mellan fälgen och det man använder som "injusterare". Ökar mellanrummet synligt någonstans gör man som under punkt 12, fast "tvärt om", man spänner ekern som pekar "mot".
14. När jag är hyfsat nöjd ger jag mig på själva "diameterinjusteringen", rundheten, här gör jag på samma sätt, jag använder min "injusterare" på ett sådant sätt att jag ser till att jag hör "skrap". Kolla nu först så du inte ifrån början har ett jämt "skrap", i så fall är ju hjulet redan helt runt.
15. När jag hör ett skrap, letar jag upp det läge där det börjar och drar den eker som är rakt under samt den före och den efter. Upprepa punkt 15 tills du är nöjd.
16. När jag inte hör något skrap och jag ser någon skevhet, drar jag alla ekrar ett kvarts varv. (ingen eker får "hänga lös".).
17. Ny s k okulärbesiktning (titta).
18. När allt ser bra ut och hörs bra avslutar jag med att känna. Fingertoppskänslan är oslagbar. Jag tar stöd mot något stag och lägger tummen mot fälgsidan och snurrar. I alla fall jag känner tydligt om hjulet har skevheter. Jag justerar enligt samma princip som ovan, trycker det på tummen justerar jag ekrar som pekar bort från tummen. Samma sak med rundheten, känna och justera (enligt punkt 15).
19. Nu ska fälgband, slang och däck på. Montera hjulet. Pumpa Klart!
Torsdag
12/7
  Igår kväll bytte jag till nya vajrar. Monterade flaskhållare och backspegeln.
Gjorde i ordning papplådan som ska användas vid cykelfrakten.
Packade, det mesta. Surrade ihop cykelväskor och packsäckar till ett knyte, virade in det i presenning och drog 4 st spännband runt. Vikt, ganska precis 20 kg.
Ena framväskan får jag ha i handbagaget, hade +3 kg på bagaget annars. Handbagaget kommer sannolikt att överstiga 7 kg, så jag får väl stoppa en del i fickorna.
Ramväskan med verktyg låter jag sitta på cykeln.
Fredag
13/7
  Ny Cykeldator (Sponsorer), monterades i går kväll. Är inte helt nöjd med baknavet men nu får det duga.
Har åkt på en förkylning, snuva & hosta, känns inte bra. Går den inte "plötsligt" över får jag ta riktig semester i Dinard innan jag cyklar iväg.
Kämpar med att försöka hitta en teknik att få dagboksanteckningar publicerade på min hemsida via Ericsson R380s WAP. WML-filen (WMLscript) är klar. Nu ska jag knåpa ihop ett CGIscript som "får" en textsträng från WML-filen och lägger till text till en befintlig textfil, eller "skapar" en HTML-sida med en textfil som bas.
Jag kan sedan ha en länk på min hemsida till den filen. Vi får se om jag hinner.
Lördag
14/7
  Ja nu är det den definitiva slutklämmen i planerandet. Bilen går från Onsjö Vänersborg 09.45. Jag hoppas sannerligen att allt ska klaffa och att vädrets makter inte är allt för elaka.

 

Sponsorer:
Min nuvarande arbetsgivare: Trollhättans Kommun. En hjälm.
Duktiga & Pålitliga IT-leverantörer: Nicator. En Fleectröja & en cykeldator.

 

Planerad Utrustning

Åter till [Kartan]

Cykel: 3-växlad herrcykel, King med en ny sadel, Bild. Annars samma cykel som resorna Vänern Runt, Skandinavien runt och Danmark
Utrustning cykel:
S P C  
X X X Vanlig cykelkorg fram.
X X X Två cykelväskor fram.
X X X Två cykelväskor bak.
X X X Cykeldator. (Sponsorer)
X X X Pump.
X X X Batteribelysning fram och bak.
X X X Mjuka handtag.
X X X Och, inte minst, en backspegel.
X X X Extra bakhjulsbroms är monterad också.
X X X Har också bytt främre pakethållare så jag nu har "lowrider".
X X X En ramväska för verktyg är också anskaffad.
Cykelkorgen fram:
S P C  
X X X Kartor (Frankrike Michelin, yellow series, scale 1:200 000, köpa när jag är i Frankrike. Har så länge skrivit ut kartsidor hämtade från www.maporama.com, Danmark 1:400 000).
X X X Solskyddscreme. 30 & 12 samt After Sun
X X X Anteckningsbok.
X X X Adresser (skicka kort)
X X X Div säkerhetsnummer
X X X Penna. 2 st. (Svensk Arkiv)
X X X Kamera. (Låna Mor & Far's)
X X X Kikare (liten).
X X X Pengar (500 SKR, 30 GBP, 690 FRF).
X X X Minutenkort med Visa.
X X X OK-kort.
X X X Körkort.
X X X Pass.
X X X Plånbok.
X X X Försäkringspapper.
X X X Flygbiljetter
X X X F&S Ryggväska (Placeras i Cykelkorgen)
X X X Tygkasse (med det viktigaste i för att lättare kunna gör affärsbesök etc.)
X X X Två stycken vattenflaskor.
X X X Dextrosol (druvsocker).
X X X Pocketböcker.
X X X Tuggummi.
X X X Kniv.
X X X Fällkniv.
X X X Sked+gaffel & kniv.
X X X Mugg.
X X X Solglasögon. + Hårdplastfodral
X X X Plastficka (till kartorna).
X X X Hopvikbar sax.
X X X Kompass.
X X X Vaselin.
X X X Olivolja.
X X X Mobiltelefon, Ericsson R380s
X X X Hopvikbart sittunderlag.
      Klocka. (Använda klockan i cykeldatorn)
X X X Cykelnyckel.
X X X Bostadsnyckel, det kanske inte är någon hemma när jag kommer.
X X X Tändare.
X X X Utskrifter av "maporama"-kartor Dinard-Avranches
Cykelväskor:
Övernattning
S P C  
X X X Bomullsjacka och byxor.
X X X Nattmössa, för kalla nätter.
X X X Tältreparationslappar.
X X X Extralinor.
Cykeln - reparation
S P C  
X X X Cykelverktyg (diverse lättvikt), [t ex Kedejbrytare]
X X X Avbitartång (till vajrarna). Ingår numer i en "mulitång"
X X X Däckreparationssats.
X X X Extraslang.
X X X Reservekrar,
X X X Ekernipplar,
X X X Ekerjusterare.
X X X Bromsvajrar
X X X Växelvajer + justerare + förare
X X X Extra kedjelås.
X X X Olja (symaskinsolja).
X X X 2st Extra växeljusterare + liten insexnyckel. + 1 extra växelförare.
X X X Isolertejp
X X X Ståltråd
X X X Skruvmejsel med BIT-sats
X X X Extra bormsklotsar
X X X Persiennsnöre
X X X Fälgband
X X X Rörtång, (styret)
X X X 17mm, platt(2mm), fast nyckel, (justera baknavet)
X X X 15mm, fast nyckel (Fästa, lossa tramporna)
X X X Insex för flaskhållare & fäste för framlyse.
X X X Insex för styre & sadel.
Kläder
S P C  
X X X 2 par sockar.
X X X 2 par kalsonger.
      1 st linne.
X X X En fleectröja.
      Regnkläder tunna.
X X X Vindjacka och byxor, tunna,
X X X bomullshatt.
X X X Sandaler.
X X X Bomullsjacka och byxor, ofodrade.
X X X 2 st "svettunderplagg", överdel, långärmade.
      1 st "svettunderplagg", överdel, kortärmad.
X X X Ett extra par cykelbyxor.
X X X Ett par långa cykelbyxor utan "stoppning".
X X X Badbyxor.
X X X 1 st kraftigare Regnställ.
X X X 1 extra kortärmad cykeltröja
X X X 1 långärmad cykeltröja
X X X 1 par cykelkalsong (boxerkalsong med "stoppning")
X X X 1 par Craft boxerkalsong
X X X 1 par Craft boxerkalsong med windstopper
X X X 3 par thights, olika modeller.
X X X 2 par "running" shorts
X X X 1 par långbyxor/shorts, delbara
X X X 1 "arbetsskjorta" (flygresan)
Tvätt
S P C  
X X X Lina (tillika extra tältlina)
X X X 10 st Klädnypor.
X X X Tvättpulver (Y3).
Hygien
S P C  
X X X Toapapper.
X X X Planteringsspade (akuta skogsbesök).
X X X "Nessesär":
X X X Tandcreme,
X X X Tandborste,
X X X Kroppspuder,
X X X Duschtvål.
X X X Liten handduk.
X X X Myggsavetter.
X X X DeoGel.
X X X PH5 tvål
X X X 1 burk Vaselin
X X X Helosan hudkräm
Sjukvård / Hälsa
S P C  
X X X Elastisk binda.
X X X Plåster.
X X X Scoll skavsårsplåster (mellan tårna)
X X X TREO(r).
X X X Magnecyl(r).
X X X Alvedon(r).
X X X Ipren(r).
X X X Imodium(r).
X X X Postafen(r).
X X X Panodil(r) Brus
X X X Suturtejp,
X X X Xylocain(r) (bedövningssalva).
X X X Sårsalva.
X X X Kirurgtejp.
X X X Kompresser.
X X X Häfta.
X X X Steril Natriumklorid., 30ml
X X X Tandtråd.
X X X Nålar.
X X X Försvarets hudsalva
X X X Samarin
X X X Liten "firts aid" TREK I
Nutrition - mat
S P C  
X X X 4 tuber (tabletter) med energidryck.+ flaska
X X X Kaviar
X X X Saltgurka
X X X Extra energipulver, påsar
X X X 2 st RedBull
Övrigt
S P C  
X X X Plastsäckar.
X X X Extra batterier till belysning, fram & bak
X X X Extra batteri till mobiltelefonen
X X X Badglasögon.
X X X Säkerhetsnålar.
X X X Fiskekrok.
X X X Lädernålar.
X X X Plastad vajer, för att låsa fast cykeln vid träd t ex.
X X X Fler extrapåsar till kläder
Pakethållaren:
S P C  
X X X Tält, tvåmans (4,5 kg),
X X X Gummiklubba,
X X X Hänglås.
X X X Sovsäck.
X X X Självuppblåsande luftmadrass, storlek som ett liggunderlag, lättvikt.
X X X Förpackat i Everest vattentäta packpåsar.
X X X Packrep, 4st spännband.
X X X Vettexduk, torka av tältet med bl a
X X X Presenning, sitta på i "förtältet" samt utgör omslagsmaterial om bagaget, vid flygresan.
Klädsel:
S P C  
X X X (Vandringskängor), Industrikänga JALAS, lätta, mjuka, rymliga, tåliga, vattentäta.
X X X Cykelbyxor med sämskinn, korta.
X X X Kortärmad cykeltröja.
X X X "Svettransporterande" linne.
X X X Cykelhandskar med och utan fingrar.
X X X Hjälm. (Sponsorer)
X X X NewLine CoolMax sockar
X X X Extra kortbyxor
X X X Väst, med massor med fickor
X X X Fleeströjan från Nicator (Sponsorer)

 

Att Göra:

Åter till [Kartan]

Gjort Köpt Köpa Skaffa Göra Notering
  X X   Tvättpulver (Y3).  
  X X   Större packpåse till tält etc - SIBA  
  X X   Reservekrar och ekernipplar  
  X X   Olivolja  
  X X   Campingflaskor - SIBA  
  X X   Hopvikbart sittunderlag - OBS (SIBA)  
  X X   Vattenfasta kulspetspennor BIC's art.nr: 543.91
Svenskt arkiv SP.SBF 202, stämde in på det kravet.
  X X   Kartplast  
    X   Karta: Frankrike Michelin, yellow series, scale 1:200 000 Ev i Frankrike (ca 12 FRF)
  X X   Solkyddsolja modell tvärstopp (30 blev det)  
  X X   Kraftiga plastpåsar att packa i, till väskorna  
  X X   Kraftiga plastpåsar att packa kläder i  
    X   Batterier  
    X     Cykeldator fick en ny av nicator (bild)  
    X     Baklys/Framlys  
X       Tejpa fast cykeldatorsensor  
X       Se över och ev laga cykelväskor  
X       Sy på Svenskflagga mm på cykelväskor  
X X X   Montera vattenflaskhållare  
X       Montera backspegeln  
X X X   Byta till nya slangar och däck  
X X X   Fälgband x2 + reserv
X X X   Byta bakfälg  
X X X   Byta bromsbelägg + reserv
X X X   Byta vajrar + reserv
X     X Papp att packa in cykeln med  
X       Gå igenom vad jag ska ha med mig Onsdag
X       Packa Fredag
        Testpacka cykeln - allt på! Fredag
X X X   Kaviar  
X X X   Saltgurka  
X       Anteckna  
X         cykelns ramnummer  
X         Mobiltelefonens serienummer och säkerhetsnummer  
X         Telefonnummer för att spärra Visakortet  
        Växla pengar Onsdag
X         Franska Frang  
X         Engelska Pund  
        Gå igenom packningen, igen. Fredag
        Göra iordning cykeln och packning för flygtransport Fredag
          Montera av trampor. Tejpa fast dem på pakethållaren  
          Töm däcken på luft (gör jag på flygplatsen)  
          Snedställ styret  
          Tejpa fast pumpen  
          Lossa Lyktfästet och tejpa fast det.  
          Ramväskan med verktyg  
          Klä in i papp och ev plast. Tejpa. Hjul och vevarmar ska kunna röras fritt
X         Gör iordning handbagaget, cykelkorg + styrstångsväska (F&S ryggväska)  
X         Knyta ihop packväskorna - klä in det i vita pressenningen - Packremmar runt. VÄG!  

 

Kommentarer?: nisse@ngn.nu Uppdaterad: 2007-11-07